Hej!

Jag tänkte dela med mig av en del saker jag lärde mig när jag dränerade mitt hus så andra som kanske undrar samma sak slipper söka mer info.

Huset:
Ett 70-tals suterränghus, 14*14m.

Grävningen:
Anlita detta en firma att göra detta om det är djupt du ska gräva. När man ska gräva så djupt som en hel källare så grävs det en stor maskin, så stor maskin kan man inte frakta på ett vanligt bilsläp.

För att hitta en firma som sysslar med detta så är det bästa egentligen att fråga en hantverkare du tidigare varit i kontakt med, be om tips helt enkelt ifrån trovärdiga källor. Jag valde att ta det på löpande timmar och det var det smarta valet helt klart. Offerter har i princip alltid ett överpris. För mig var det väldigt bra att jag tog det på löpande då jag hade bara sand närmast huset, väldigt snabbt och smidigt att gräva upp och fylla igen.

Den gamla dräneringen låg just lite ovanför sulan. De rekommenderade mig att lägga den nya dräneringen på samma höjd istället för lite under sulan. Detta för att huset annars kunde sätta sig och skapa stora problem. Jag gick med på detta så dom grävde bara så djupt så röret var synligt och lät den gamla dräneringen ligga kvar. Det jag inte tänkte på just då var om den gamla dräneringen hade rätt fall och det hade den så klart INTE. Detta innebär att jag fick för hand gräva blålera i flera dagar, något som hade tagit en maskin en extra timme att göra. Mitt stora tips här är att ta bort den gamla dräneringen i samma veta som de gräver så de kan skapa en ny bra chaktbotten till dig. Det är MYCKET enklare att fylla på med massor än att gräva upp. Så be dom gräva djupare än den befintliga dräneringen och fyll sedan igen med så mycket du måste för att få ett bra fall. Att det började regna och att allt vatten ifrån hustaket kom rakt ner på schaktbotten gjorde det inte bättre. Den fasta blåleran blev till en 20cm djupt gyttja som var omöjlig att få bra.

Innan de grävde upp allt runt huset bad jag dom frakta lite makadam på baksidan av huset där den djupa delen var. Detta för att jag ska enkelt bara kunna kasta ner makadamen istället för att går med hinkar runt huset.

Val av "dränering":
Detta har jag läst mycket av, vilken metod ska man välja? Ska man använda fuktspärrsmatta (ex platonmatta) eller ska man använda sig av dränerande isolerande skivor? Tror jag läste varje tråd här angående det och fick i slutändan helt enkelt använda mig av sunt förnuft.

Jag valde fuktspärrsmattan + markisolerskivor eftersom den metoden var bättre på allt förutom en enda sak, monteringstiden. Det finns en stor anledning till varför Isodrän m.fl märken används av dränertingsfirmor, det är SÅ mycket enklare och snabbare att montera och det går att göra utan problem året runt. Men är den bättre? NEJ, absolut inte.

Dräneringsskivor
Ett stort argument för dessa skivor är att fukten kan vandra ut ifrån väggen in i dräneringen. Jag tycker detta påstående är så idiotiskt så att jag skäms. Visst man kan prata fysik m.m hur fukten vill vandra etc. men använder man sunt förnuft så krossas detta argument. Om väggen på utsidan är tät med t.ex en fuktspärrs matta + gamla asfaltsräster så kommer det ingen direkt fukt in i väggen utifrån, endast nerifrån där sulan är. Så den pyttelilla fukt som kommer in i väggen kan hur enkelt som helst frigöras in i huset. där den vanliga inomhus ventilationen tar enkelt hand om den. Om du inte har ventilation i källaren så har du ett större problem än dräneringen och borde ha tänkt om dina prioriteringar vad som ska fixas på ditt hus. Dräneringsskivor kan dessutom täppas igen med tiden medan fuktspärrmattan består i princip i evigheter.Om man nu vill ha de dränerande egenskaperna kan du lika gärna sätta ett lager sand/makadom närmast fuktspärren eller isolerskivorna. I mitt fall hade jag redan sand sedan tidigare.

Sen så har vi priset. Att använda sig av fuktspärrsmatta + vanliga markisolerskivor är BETYDLIGT billigare. Så när man får både bättre resultat till en betydligt billigare pris så var valet så väldigt enkelt.

Men nu lämnar vi de dyra dräneringsskivorna bakom oss och pratar om de vanliga markisolerskivorna EPS och XPS. EPS har halva priset av XPS men jag tycker ändå du ska välja XPS skivor som jag gjorde. XPS absorberar betydligt mindre vatten är EPS och är därför bättre isolerande. XPS är dessutom mycket enklare att hantera. EPS är i huvudsak små kulor som är ihoplimmade, de skapar med andra ord mass små ihåligheter där fukt/vatten sätter sig. EXP är lite mer likt fogskum där bubblerna bildas innuti och har därför inga tomrum där vattnet kan sätta sig.

Med den metoden jag valde tillkommer det som sagt fler moment och mer bekymmer.

Sulan:
Sulans klack hade inget fall så här blandade jag lite murbruk och byggde ett fall på sulan, det behöver inte vara brant alls. Här krävs plusgrader.

Efter det pensla på ett lager primer för membranmattans om ska sitta på sulan. Primern kräver att det är plusgrader. Efter det kapade jag upp 100-150cm långa membran bitar och monterade på dom över sulan. Hyr en gasolbrännare (typ 50 lappen) och koppla in den till en gasoltub. Gasolbrännaren gör membranet MYCKET mjukare så det fäster betydligt bättre.

Fuktspärr och Isolering:
Nu lade jag ut fiberduk, dräneringsrör, makadam och vek fiberduken över allt. Jag monterade även två spolbrunnar för dräneringen. Här stötte jag på olika åsikter, ska man ha fiberduk UNDER dräneringen. Nästan alla jag frågade på olika firmor sa att man inte ska ha det. Men efter lite ytligare undersökning så visade det sig att de hade delvis rätt. Man behöver inte ha det OM det är bra underlag, alltså inte lera. Är det t.ex. sand eller liknade material som inte är "skitigt" så behöver man inte ha duk under så det inte finns någon risk att det orsakar problem.

Efter det var det dags att fösta fuktspärrsmattan de rekommenderade att ha typ två spikar varje halvmeter men det gick hur bar som helst med bara en enda spik. Spiken är bara till för att hålla mattan på plats tills allt är återfyllt. Låt mattan gå högre än du planerar att den blir slutgiltigheten. Den är så enkelt att kapa än att skarva på ytligare bitar.

Efter detta moment så monterade jag på mitt första lager 70mm XPS skivor. Jag borrade 8mm hål och smällde fast isolerhållare. En per skiva. Även dessa fick gå högre än planerat. Sen var det bara att fästa sista lagret med långa spikar som man tröck in snett i skivorna. skivorna försköts i både höjdled och sidled för att skarvarna skulle förskjutas.

Nu så fick jag planera och tänka ut lite mer exakt vart marknivån skulle hamna och kapade sedan av skivorna och fuktspärrmattan 10cm under marknivån.

Det enda som återstod var nu listen som ska förhindra att fukt rinner ner bakom fuktspärren. Här fick jag en fin ide jag är rätt nöjd över :) Jag köpte mig lite åldersbeständig plast och kapade upp den i 50cm breda remsor. Jag drog sedan på en silikonsträng på vägen, tryckte fast plasten och sist så spikade jag fast liten på plasten. Plasten fick sedan hänga över isoleringen. Nu kommer det alltså inte komma något vatten uppifrån som rinner ner mellan isoleringen eller fuktspärren.

Slutet:
På framsidan av huset behövde jag inte dränera om så jag kopplade på den nya dräneringen med den gamla genom att använda mig vanligt murbruk i skarven.

En trevlig positiv grej var att klacken visade sig vara just runt 140mm utstickande vilken min isolering var så klacken fick som lite extra skydd ifrån isoleringen :)

Nu var det bara återfyllningen som var kvar och det gick enkelt då det i princip bara var sand att gräva igen.

Några sista ord:
Jag var även tvungen att dra en ny dagvattenledning på framsidan av huset vilket gjorde det lite dyrare än tänkt.

I samband med dräneringen fick de även köra bort en massa lass med massor ifrån tomten för min tomt lutade mot huset. Rätt stor extra kostnad men tomten blev så mycket finare och planare.

Lite grovt så kostade grävskopan 1000kr/h, lastbilen ca 1000kr/h och slutligen en vanlig snubbe på marken med spade ca 500kr/timmen.

De gav mig en offert ca 140000kr för allt (endast 100mm isolering och inte så mycket schaktning av tomten). I slutändan betalade jag dom drygt 63000 kr för deras löpande arbete. Materialet har jag gett ungefär 24000kr för. Så ca 87000kr är jag uppe i nu. Kvar återstår till våren att ta hit något lass med matjord och så om tomten. Borde inte kosta så mycket mer än 5000kr. Så en totalkostnad på lite drygt 92000kr.

Skulle jag göra om det i framtiden? JA. Skulle jag göra det annorlunda än vad det är nu? Nej. Underbar luft i källaren nu!

Några bilder då så klart :)
XPS-isoleringsskivor monterade på fundament utomhus med synliga skarvar och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskiner som utför schaktarbete vid husgrund, med synligt lerigt och uppluckrat markområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husets grund med en ny dränering, en hög av makadam och uppgrävd mark vid ett dräneringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dräneringsgröp längs ett hus med blöt lerig botten och verktyg, i ett pågående arbete med husdränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rufsig
  • Laddar…
Vi håller just nu på att dränera vårat hus, eller ja, jag tog in en firma som fick göra hela jobbet.
Vårt val föll dock på isodrän. Har läst precis lika många trådar som dig antagligen, om detta och visst finns det för och nackdelar med båda metoderna. Jag tyckte dock att fördelarna med isodrän vägde upp nackdelarna.

Tror inte en sekund på att firmor väljer att arbeta med isodrän enbart p.g.a. att plattorna är lätta att arbeta med.
En av killarna som arbetar hos oss nu plockade bort platonmattan som nu sitter runt vårt hus och visade hur den såg ut på insidan. Den var blöt på insidan, så att det inte skulle ta sig in någon fukt på insidan av mattan verkar således inte stämma..

Att lägga dränrören ovanför sulan är ungefär lika dåligt som att inte lägga några dränrör alls. De kommer inte fylla någon funktion, så att den firma du pratade med rekommenderade det förstår jag inte alls. Dränrören ska ligga nedanför sulan, punkt slut. En bra anledning med isodrän är att man inte behöver gräva runt hela huset samtidigt, utan kan gräva igen delar igen vilket minskar risken för sättningar i huset. Att gräva nedanför sulan lär väl inte ge mer sättningar än när man överlag gräver runt huset? Du gräver ju inte in dig under sulan utan längs med..

Varför skulle isodrän-skivorna sättas igen? Du monterar ju en tjock geotextilduk (N-klass 2) framför skivorna som inte släpper igenom något skräp. Lär nog sätta igen lika fort som dränrören i så fall och då spelar det ingen större roll vad som sätter igen. Har du inga dränrör så blir det pannkaka ändå.

Förövrigt valde vi dubbla isodrän-skivor när vi ändå höll på, d.v.s. 20 cm isodrän. :)

Flera seriösa firmor jag pratade med sa att platonmatta kan funka bra så länge man använder sig av murstock, d.v.s. pellets, olja, ved eller nåt annat men byter man till annan uppvärmning så som bergvärme eller luftvärmepump så kan man få problem. Brukar ta några år, men sen brukar fukten samla sig i väggarna istället.

Tror säkert båda metoderna funkar, men den firma jag valde kändes väldigt seriösa och bra att ha att göra med så det fick bli den metoden. Att de hade 50% på allt material just nu skadade ju inte heller, mitt material blir nog inte mycket dyrare än en platonmatta. :)

EDIT: Sen tror jag det är lite hysteri i det här kring dränering. Vi har en sidan på huset som inte är dränerad överhuvudtaget och den såg lika fin ut utvändigt som de andra med platonmatta.. Bara väggen får andas ordentligt så tror jag inte det är något större bekymmer om platon eller isodrän saknas.
Våra grannar som har ett exakt likadant hus som oss har aldrig dränerat (huset byggt -46) och deras källarväggar är betydligt finare än våra som har platonmatta.. Vi har dock fel färg på vissa håll i källaren som inte låter väggen andas ordentligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.