Hej alla,

Ny på forumet och måste verkligen säga att det är ett i allra högsta grad levande sådant! Var inte riktigt vad jag hade väntat mig när jag började söka information.

Är en 27-årig man med stora ambitioner, ett bra driv och ganska hyfsad ekonomi. Bor idag i hyresrätt (när jag jobbar på hemmaplan), men har som ett av mina övergripande mål att bygga mitt drömhus enligt egen vision - på en redan bestämd marktomt. Är medveten om det kan bli ändringar på vägen, t.ex när det gäller tomten, men man måste börja med en vision.

Har kompisar som är hantverkare och entreprenörer av alla olika slag, men tänkte vänta med att besvära dem med frågor tills senare (mot betalning. tror det kan vara smart att undvika tjänster/gentjänster i en så här stor sak?). Jag har gjort en basic plan som jag utgår ifrån, men eftersom jag inte har några erfarenheter från tomtköp och husbyggen själv, så hoppas jag få hjälp av er med att göra min vision starkare och planen mer riktig. :cool:

Huset ska stå klart senast hösten 2016.. Det här är min plan. Ta det för vad det är och kom gärna med konstruktiv kritik.. Värt att poängtera är att jag jobbar utomlands i ytterligare någon månad och att det är därför jag inte slutfört fler punkter.

1. Hitta ett forum online där jag kan få hjälp..
2. Skriv ett inlägg på detta forum, för att se om min plan håller..
3. Mät upp tomtens/markytans storlek..
4. Bekräfta vem som är ägare till tomten idag.. (Är till 90% säker)
5. Var likvid nog att ha 250,000 SEK i en buffert..
6. Skaffa bygglov..
7. Skapa byggritningar utifrån egen vision med hjälp av en arkitekt..
8. Köp tomten..
9. Skapa en byggplan..
10. Slutför mitt mål om aktieportföljens storlek och belåna max 50%..
11. Genomför byggplanen..

Ett stort tack ska ni ha på förhand för att ni tar er tid! :)
 
Hej och välkommen! Punkt ett och två på listan har du redan bockat av :)
Jag har köpt, inte byggt, hus så det finns många andra här som kan ge bättre svar än jag. Jag funderade dock spontant på ordningen när det gäller punkt 6, 7 och 8.
Jag vet inte om man kan få bygglov på en tomt man inte äger? Förhandsbesked kan man nog få, men jag tror oavsett att det krävs ritningar först. Och kanske vill man inte lägga ner pengar varken på bygglovsansökan eller på att ta fram ritningar innan man äger tomten? Jag tror att man ofta kan köpa tomten med villkoret att köpet ska gå tillbaka om man inte beviljas bygglov (naturligtvis upp till säljaren att gå med på detta, men villkoret kan säkert formuleras med tidsgränser, i vilken grad bygglovet ska beviljas för exakt den byggnation man drömmer om (kan kanske beviljas efter justeringar) etc.). Hur som helst kan du ju alltid kolla med kommunen vilken typ av byggande som tillåts enligt planen (exempelvis enplans, tvåplans, storlek ...) och om den aktuella tomten över huvud taget får bebyggas.
Lite rörigt kanske, men jag hoppas du förstår hur jag tänker. Och andra kan som sagt säkert komma med fler och bättre råd.
 
Tack för svar! Jag är nog beredd att hålla med dig utan funderingar angående byggritningar. Den punkten borde tas hand om tidigare. Punkt 5 verkar vettigt, så kan pengar läggas undan därefter för tomtkostnader på punkt 6.

Jag ska ta och läsa på lite bland alla eminenta artiklar som finns här nu, men får väl bli att skaffa ett förhandsbesked från kommunen på punkt 7 och sen köpa tomten med villkoret du nämner på punkt 8. Har också för mig att det ska vara ganska vanligt..

Anledningen till att jag skriver och frågar - lite dumt och diffust - är att jag vet väldigt lite om allt. Att skapa och genomföra en byggplan känns störst, men det är ändå ganska långt dit. Däremot vet jag som du/ni förstår inte hur det går till juridiskt att anförskaffa sig en tomt t.ex.

Så om jag nu ser på "nya" listan vill jag fråga om två konkreta saker, som ligger ganska nära i tiden.. d^_^b

1. Hur bekräftar jag vem som egentligen är ägaren? Jag har mailat ett par gånger tidigare till den jag menar ska kunna ge mig hjälp på kommunen, utan att ha fått svar på månader. När jag väl kommer hem från mitt utlandsjobb, ska jag då bara klampa in på något kontor och fråga? Får kommunen ge den informationen hur som helst? Jag har hört mig för med lite lokalt folk och tror jag vet vem som äger tomten. Måste jag bekräfta med han för att vara 100%?

2. Vilken prisnivå pratar vi om här för att få kompletta byggritningar från en arkitekt? Bör det vara en som bor relativt nära mig själv/tomten? Jag har för avsikt att ge ett ungt prospekt en ärlig chans. Tips generellt?
 
Det är Lantmäteriet som har register över vem som äger vilken fastighet (fastighet=tomt). DU hittar dem här: http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Entrance.aspx?id=50
Lantmäteriets uppgifter ska du kunna lita på.

När det gäller ordningen med ritningar/bygglov/köp etc. så kommer det, såvitt jag har förstått, på sätt och vis lite huller om buller. Du vill ju inte betala dyra pengar för ett arkitektritat hus om det visar sig att du inte får bygglov för detta, eller för den delen att du inte ens får köpa tomten. Huset ritas/anpassas ju för den specifika tomten. (Av den anledningen är det nog en fördel att välja en lokal arkitekt, en seriös arkitekt åker väl ut minst en gång till den aktuella tomten för att se hur huset bör konstrueras för att utnyttja förutsättningarna på bästa sätt.) Jag har inte en susning om vad det kostar att anlita arkitekt. Snart nog hoppar nog fler in i diskussionen så att du får lite vettiga svar och inte bara gissningar :)
 
Om du menar att du ska belåna din aktieportfölj med 50% för att öka hävstången låter det som en ganska dålig idé.
 
3: Varför ska du mäta upp storleken? Du vet ju redan ungefär hur stor den är? Dessutom...
...4: Du kan gå till kommunen och peka på en karta så får du uppgift om tomtstorleken och lagfaren ägare.
5: 250k är ingen stor buffert precis.
8: Ditt största problem. Tomtägaren tycker kanske inte som du?
 
Deven: Nej, jag menar att använda max 50% av min aktieportfölj som min säkerhet i ett huslån.

Haavard: Ja, jag vet ungefär hur stor den är, men om jag/vi ska kunna vaska fram riktiga byggritningar så bör jag väl ha exakta mått? Det är relativt mycket och "avlång" mark, avgränsat mellan sjön och en 70-väg. Det går också en liten grusväg ner från 70-vägen, en 90-graders böj nära vattnet och därefter ner till en badbrygga. Förhoppningen är att få till ett bygglov mellan grusväg/badbrygga och 70-vägen. Inte alls säkert eller troligt att det redan är avstyckat. Angående din fjärde punkt så var det exakt vad jag frågade om tidigare. :) Så är det då lika vettigt att gå till kommunen och fråga som till lantmäteriet?

Vidare så vet jag att inte 250k är en så stor buffert, men jag kan inte tänka mig att tomtköpet ska behöva kosta mer än så? Notera att det står "var likvid nog". Det finns mer pengar.

Håller med om punkt 8. Nämnde också i första inlägget att det kan bli så, men det är en gemytlig man och om han skulle trilskas att sälja till överpris, så finns det även hållhakar. Vägrar han sälja så blir det slut på att skörda gratis på en bekants mark samt att hyra stort kallgarage för 2000kr året. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.