Har fått ett antal gamla tältstolpar (tänk utkanten av ett cirkustält) som jag har tänkt omskola till hallonhäckstöd, men jag har ingen lust att göra om arbetet om ett par år. Nån som vet hur man på ett miljömässigt sätt kan impregnera nedre delen av stolparna?
 
Tjära (trätjära) kan du ju använda och det doftar ju tusan så gott dessutom! :)

Annars kan säkert markankare förlänga livet drastiskt eftersom de då slipper ha jordkontakt.

/Kalle
 
  • Gilla
Ayoshka
  • Laddar…
Har även sett att man kan elda på den del som ska sitta under jord. Fungerar tydligen ganska bra.
 
Varför inte pröva med linoljeimpregnering ? Dvs, du strycker rå linolja på ena sidan i skikt efter skikt tills oljan tränger ut på andra sidan. Har ingen aning om hur bra det funkar jämfört med t.ex NTR-A eller eldning men det borde vara bättre än inget.
 
Går det ens att göra så? Kommer verkligen oljan hålla sig flytande så att den kan sugas hela vägen genom stolpen? Jag trodde den sögs upp några centimeter, inte mer.
 
Har bara läst om tekniken, aldrig prövat själv. Rå, kallpressad linolja lär dock ha väldigt små molekyler och därför extrem inträngningsförmåga. Har för mig att detta är en gammal metod som användes för träbåtar. Enligt hörsägen skall det bästa vara att värma upp oljan och applicera den när den fortfarande är varm. Eventuellt med ett avslutande lager av kokt linolja för att försegla porerna i träet.
Skulle dock rekomendera att studera ämnet djupare på någon lämplig träbåtssajt.
 
W
Ställ dem i ett bad av tjära, linolja + balsamterpentin ett dygn eller så. Ev bara pensla på. Lär inte ruttna på länge. Brukar användas på gärdsgårds stolpar här i trakterna.
 
Borra ett hål snett in i stolpen, fyll med kallpressad linolja, sätt in en plugg som tätar hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.