Hur är det igentligen ja tycker man mår illa efter en stund när man går med grästrimmern som man tankar med Aspen?luktar för jäkla illa.Kan den verkligen va så hälsosam?:)
 
Nej, den är inte "hälsosam" Den är bara inte (lika) direkt cancerframkallande eftersom man inte har så (mycket) cycliska (sk "aromatiska") kolväten bla i den. Du dör lika fort om du andas in de halvförbrända avgaserna från en tvåtaksmotor oavsett om den är tankad med "miljövänlig" bensin eller gammal vanlig skiten, bla eftersom den innehåller 3-4-5-6-7-8% kolmonoxid. Nu blir du iofs inte illamående av den, förrän det är för sent... men avgaserna innehåller dessutom i stort sett all smörjolja du häller i den (i den oljeblandade bensinen) och den är inte heller direkt nyttig. Det blir dock betydligt mindre aromater (som luktar, därav namnet) i avgaserna från alkylatbensinen (och mindre NOx, PAH osv. så den är bättre för miljön) så den bör i alla fall inte lukta *sämre* än vanlig soppa genom samma motor.

Alltså, sammanfattningsvis. Alkylatbensin ; mycket bättre för miljön; inte mycket bättre för dig. :)
 
Ok! Tack för snabbt svar.:):)
 
Så ska det inte vara. Skogshuggarproffs står i aspenångor hela dagarna utan att må illa. Är du säker på att motorn är rätt inställd?
 
Nja vet inte om den är "rätt" inställd? Den är iallafall lätt startad o går som en klocka i flera timmar..:) En skogshuggare kanske är som en knarkare? Han måste ha sin "drog" för att överleva..
 
Redigerat:
Kör både gräsklippare och Stihlsågen med "4-mix" på 4-takt respektive 2-takts soppan och tycker detär skönt att slippa den vanliga soppan. Har inte märkt något negativt.
Största positiva skillnaden är när man startar maskinen då jag tycker att vanlig soppa ryker/luktar betydligt mera innan motorn kommer upp i temp.
 
Smissarve skrev:
Så ska det inte vara. Skogshuggarproffs står i aspenångor hela dagarna utan att må illa. Är du säker på att motorn är rätt inställd?
Det finns en hel del skogsarbetare som klagar på illamående efter att ha kört på Aspen. Själv kör jag allt som går på Aspen, 2-takt som 4-takt, och är jättenöjd eftersom det är bra för närmiljön även om man ska komma ihåg att det fortfarande är ett i högsta grad fossilt bränsle. Jag upplever själv att det luktar mycket mindre och har man gått några timmar med röj- eller motorsåg så är det rätt tydlig skillnad tycker jag. Jag köper dessutom vid pump så merkostnaden är nästan försumbar i sammanhanget. Men att ignorera att en del användare tycker sig ha stora problem men illamående o huvudvärk kanske man ska vara lite försiktig med, se t.ex. på Skogsforum. Vi reagerar väl på olika saker antar jag. Om jag förstått rätt så finns det två tillverkare av alkylatbensin i Sverige, dels Aspen som väl egentligen görs vi ett av Göteborgs två raffinaderier, sen finns det en till som en del anser är bättre eftersom dom inte får huvudvärk etc. Min maskinleverantör säger dock att den som t.ex. Statoil säljer, som inte är Aspen, är sämre för motorerna. Jag har inga som helst belägg och har inte kunnat få någon förklaring så till någon har bevis för eller emot så kanske man ska ta det med en planerskopa salt...
 
Vad heter den som Statoil säljer?Vart kan man köpa den o prova?:)
 
knekten skrev:
Vad heter den som Statoil säljer?Vart kan man köpa den o prova?:)
Statoil säljer 2- och 4-takts alkylat i orange o blå 5-liters dunkar under eget namn, brukar stå i brandsäkra skåp i alla Statoilbutiker jag kollat. Har köpt en del genom åren när andra haft stängt och jag behövt köra trimmer eller såg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.