Jag vet inte vad jag gör för fel, men jag får milimeterstora (upp till 2-3 mm) blåsor över hela väggen när jag målar. Vad gör jag för fel? Se bilder nedan.

Använder Beckers elegant väggfärg.

IMG_6564.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Anton
 
Oj vad skumt. Ser väldigt snyggt ut i övrigt - har du spacklat under färgen? I så fall, hur gjorde du efter slipning? Det skulle nämligen kunna vara spackeldamm som orsakar bubblorna.
 
nemlan skrev:
Oj vad skumt. Ser väldigt snyggt ut i övrigt - har du spacklat under färgen? I så fall, hur gjorde du efter slipning? Det skulle nämligen kunna vara spackeldamm som orsakar bubblorna.
Grymt skumt er det, de kommer upp efter ca 5 - 10 minuter. Jag har spacklat och slipat, men borstade av väggen med en rotborste innan målning. Därefter har jag slipat ner blåsorna och målat 2 ggr (utan att spackla). Men de kommer fortfarande. Börjar bli galen och så är färgen snart slut. =(


/Anton
 
Hade du målat spacklet med grundfärg?
 
Beskriv vad du gjort, vad var där innan osv.

Jag har för mig att jag fick bubblor när jag inte fått bort att tapetklister, dock målade jag inte utan jag satte upp fiberduk.
 
Stefan N skrev:
Hade du målat spacklet med grundfärg?
Målade inte spacklet med grundfärg, tyckte inte det behövdes. Kanske såhär i efterhand hade det kanske behövts. Men vad är igentligen skillnaden mellan grundfärg och vanlig färg?

13th Marine skrev:
Beskriv vad du gjort, vad var där innan osv.

Jag har för mig att jag fick bubblor när jag inte fått bort att tapetklister, dock målade jag inte utan jag satte upp fiberduk.
Det var tapet med struktur som jag bredspacklat ett antal gånger för att göra väggen slät,
 
Testade att skära hål i någon av blåsorna och det gick igenom alla lager färg och ner till spacklet.

Vad är bästa sättat att åtgärda detta?
Slipa ner bubblorna+spackla+slipa+grundmåla
Slipa bort all ny färg+spackla om från början+slipa+grundmåla

/A
 
antohagg skrev:
Testade att skära hål i någon av blåsorna och det gick igenom alla lager färg och ner till spacklet.

Vad är bästa sättat att åtgärda detta?
Slipa ner bubblorna+spackla+slipa+grundmåla
Slipa bort all ny färg+spackla om från början+slipa+grundmåla

/A
Det kanske är svårt att se på så små blåsor, men verkar det sitta grus eller spackelrester på baksidan av färgen? Det skulle kunna vara att ytan är för dåligt avdammad (jag brukar dammsuga med ett sånt där platt litet munstycke).

La du på tjockt med spackel och hur länge fick det torka innan du började måla?

EDIT: läste att det var en bredspackling på strukturtapet så förmodligen ett hyfsat skikt med spackel. Har spacklet inte fått torka igenom innan målning så ligger fukten kvar och pressar ut mot färgfilmen = fuktblåsor.
 
Redigerat:
För lite färg på rullen och fel rulle orsakar detta fenomen... helt utan får man aldrig men man kan minska ner det drastiskt, om du målar med grundfärg först lagret spelar ingen roll alls, du har nog gjort allt rätt utom det jag nämnt tror jag
 
Teorin jag hade var att vattnet i den vattenburna færgen løste upp spacklet under och på så sætt skapade bubblor. Gjenom att måla med oljebaserad færg lyckades jag undgå detta problem.
Anvænde mig av Nordsjøs oljebaserade hæftgrund. Blev hur bra som helst. Nu skal jag rugga upp ytan och måla med Nordsjøs Light and space.
:D
/Anton
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.