Kanske är detta inte passande på detta forum, men brukar få bra svar här.

När man tar privata bilen till kurs, konferens etc har jag tidigare skrivit milersättning när det varit längre än min normala resa till jobbet. Då skriver jag hemifrån. Oavsett om det blir längre eller kortare att åka från jobbet. Säg att man åker till en kursgård 10 mil bort...

Är det en ren nöjesgrej (som i princip aldrig händer nuförtiden) och som är frivillig så tycker jag man kan betala själv. Tex ett firande eller middag...

Jag skriver heller inte traktamente för en konferens om man blir bjuden på frukost, lunch och middag. Det blir för övrigt inte många kronor.

Inte heller tar jag bilen till Stockholms innerstad där parkering är svindyr, men till förorter åker jag bil.

Vad säger ni här, om det är en kurs eller konferens som man förväntas gå på och innehåller mestadels jobb. Bör man få ersättning för sina kostnader?

Min nuvarande chef tycker inte kurs och konferens berättigar till milersättning. Tidigare har jag alltid kunnat skicka in det.
Visst, är det en parkering som kostar 20 spänn. Men kostar det 150 för en dag. Dessutom har man i stor utsträckning slutat bjuda på lunch på kurserna.

Även att resa i jobbet har blivit sämre, när jag började fick man tillägstraktamente och det var alltid nåt att äta på planet, nu får man till och med betala för en kopp kaffe. Jag har gått back sista gångerna jag rest i jobbet.

Nu är det ganska sällan vi har konferens eller jag reser i jobbet, men ett antal gånger per år är det iallafall...

Nu får vi jobba mycket hemifrån, så jag sparar endel på det, så jag skulle kunna bara låta detta vara, men jag är lite nyfiken på hur det ser ut på andra ställen...
 
Självklart ska du ha ersättning för dina utlägg, men inte för sådant du bjuds på som ingår i konferensen (frukost eller lunch).

Resan utgår från arbetsplatsen. Du kan starta hemifrån om det är närmare och för då ersättning för den resan.

Vi har ett upplägg om vi åker många på konferens att det är ”all inclusive” att vi blir hämtade och lämnade på jobbet och all mat, fika och övernattning ingår. Du får säga åt chefen att boka det om ni åker alla tillsammans. Annars säger du åt chefen att skjutsa dig nästa gång. Det låter som hen tror det är nöjesresa eller belöning att delta.

Håller med om att frivilliga aktiviteter såsom AW är inget man tar upp resa för utan bekostar själv, även tiden.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om inte firmabil finns tillgänglig så kör vi hyrbil. I enstaka fall privat bil. Självklart ska milersättning utgå! O som du säger ingår alla måltider finns ingen vits att söka traktamente, men i annat fall så är det självklart.
Nu senast hade vi endagskonferens på annan ort. Då det är "dåliga tider" beslutade man att inte bjuda på lunch och konsulterna fick stå för fikabröd. Med följd att vi söker traktamente (endagsförättning) som då kostar företaget typ 250 kr?! Plus tiden för admin då det ska godkännas i flera led. Hade varit billigare att bjucka på lunchen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Håller med om hyrbil om det är längre avstånd. Solklart då att få betalt och blir billigare när det är längre och inget tjafs om något händer med din privata bil.
 
Precis, blir ju riktigt surt om nåt händer med egna bilen under resan... Dessutom vid tidigare jobb fick vi bara 18.50/mil i ersättning, mer rimligt är ju typ 35-45/mil.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Säg åt chefen att förlägga kurserna och konferenserna på ordinarie arbetsplats.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Jag kollade resepolicyn och rådet är att inte ta egen bil annat än för kortare resor. Eftersom de bara betalar (i princip) den skattefria delen så står de faktiskt för självrisk vid skada upp till tror jag 10.000 men det är skattepliktigt.

För 20 år sen åkte jag mycket bil, körde min egen risiga bil och ersättning var ungefär dubbelt mot det skattefria, men skatt på den överskjutande delen. Sålänge bilen höll var det nästan lönsamt. Men man fick inget om man tex fick en spricka i vindrutan på tjänsteresan. De som har personalbil avråds från att ta den då man går minus, bränsle och rörlig kostnad för extramil är mer än ersättningen.

Längre resor hyrbil. Men det känns onödigt krångligt för en resa på 10 mil. Tror heller inte chefen skulle godta det.
 
Är det ett litet företag så din chef är chef för allt eller är det ett stort företag och bara din chef håller på sådär.
 
P Pin skrev:
Är det ett litet företag så din chef är chef för allt eller är det ett stort företag och bara din chef håller på sådär.
Ett av sveriges större bolag...
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Säg åt chefen att förlägga kurserna och konferenserna på ordinarie arbetsplats.
Kurserna är numera nästan uteslutande det. Inga mackor, lunch etc längre. En kopp kaffe i automaten. Inga fruktkorgar, ingen julmiddag. Allt sådant försvann i krisen för 15 år sen...

Gällande konferens så tror jag "man" tänker att det är en trevlig middag (all alkohol betalas ur egen ficka numera) och man får bo på hotell med frukost. Nån av aktiviteterna brukar vara av "lek" karaktär, lära känna, tävling eller liknande. Men 75% jobb. Minst.
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ett av sveriges större bolag...
Hänvisa till resepolicy och följ den slaviskt. Ni har troligen någon reseansvarig om företaget är så stort och då borde du kunna få uppbackning därifrån.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hänvisa till resepolicy och följ den slaviskt. Ni har troligen någon reseansvarig om företaget är så stort och då borde du kunna få uppbackning därifrån.
Iom att vi får fortsätta jobba hemifrån 2-3 dagar per vecka och att jag inte vill uppfattas jobbig så vill jag inte bråka om detta, men vill gärna förstå om jag tänker fel.

Vet många som konsekvent skiter i traktamente och sådant, de tycker väl admin inte är värt en femhundring eller två. Men som ett stort företag så är våra löner inte direkt i topp.

Tar de bort att man får jobba hemifrån så skulle jag inte acceptera detta. Men jag tror att lokalerna inte räcker för att alla ska vara på plats...
 
Beställ taxi å skicka faktura till företaget eller chef
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
K
Självfallet ska du få ersättning för resa till den plats ni förväntas att vara och då från den plats du utgår från, dvs hemmet eller arbetsplatsen.
Låter riktigt snålt att behöva bekosta ex dryck till mat själv osv.

Att jobba hemifrån är en förmån såklart men den kan ju inte bytas mot annat! Många arbetsgivare spar mycket pengar på att medarbetaren arbetar hemifrån och dessutom kan företaget rekrytera rätt kompetens oavsett vart den bor. Gäller givet yrken där arbetsplatsen inte är ett måste för att utöva arbetet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Finns inget att diskutera, jag står för resan till och från arbetsplatsen. Ska jag åka till annan plats, oavsett hur kul vi har där, så blir det milersättning och p-kvitto. Absolut noll tolerans för diskussion runt det.

Ska man vara korrekt så ska din ersättning utgå från kontoret, inte hemifrån, men jag skriver alltid faktisk resväg eftersom allt annat blir väldigt krångligt och det har aldrig varit ett problem.
 
  • Gilla
Currywurst och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.