Jag är intresserad av ett hus som är fullt av varningstecken. Källaren är inredd med uppreglade väggar och fina dyra ekgolv på en sprucken platta från 1932. Folk är idioter. Enl besiktningsprotokoll finns lukt som tyder på mikrobiell tillväxt i skarvar på flera ställen i källaren.

Problem 1) Givet att man kostar på en ordentlig dränering av hela huset - vilket är nog så viktigt vid det här laget och det första jag skulle göra om jag vann budgivningen - kan man då lita på att mikroberna dör? Slutar de bara växa? Hur pass "återställbart" är en sån här grej?

Problem 2) Givet att dräneringen i punkt 1 fungerar så vill man inreda källaren, för det var ett litet hus. Då, eftersom man t.ex. vill ha ett badrum med värmegolv där nere, torde man behöva spränga sig ner i plattan och lägga 30 cm isoler eller så innan man gjuter ovanpå. Detta borde väl rimligen stoppa eventuell fuktvandring upp i de påreglade/kaklade väggarna? Hur kan man göra annars?

Problem 3) Delar av huset står med säkerhet på berg. Det är f.n. 2 meter i takhöjd och det betyder att man måste spränga sig ner i berget för att lösa problem 2 (och fixa takhöjd så att jag, 190 cm, kan vara komfortabel där nere. Hur jättedyrt är det? Är det ens möjligt att spränga inomhus? Destabiliserar man hela huset?

Skall jag ge upp? Utan källaren som bruksyta får vi inte plats i huset :-X tacksam för lite tankar eller pekare om detta.
 
tar du bara bort det organiska materialet så torde du bli av med mögelproblemet...

resten har jag svårt att svara på

finns möjlighet att bygga ut kanske? skulle personligen inte köpa ett hus där man MÅSTE använda sig av källaren för att få plats... (har en polare som gjorde exakt detta med badrum i källaren, de sålde 2 år efter köpet då de fortfarande hade problem att få plats)

(edit) nu sitter jag iof lite i samma sits med att inte få plats då vi planerar mer än två barn (bara 3 sovrum)... men har grävt bort lite så 2 rum i källaren och gamla garaget numera är i sutterängnivå = 2 sovrum till ::) )

lite offtopic, men visar vad man kan göra om viljan finns där :)

före
aaa.sized.jpg

efter (långt ifrån klart, saknas stora fönster och ftx till de rummen)
aah.sized.jpg
 
Hus ska inte isoleras på insidan. Isolering ska sitta på utsidan av källarmuren. Hus med invändig isolering får oftast problem med mögel i isoleringen. Hus med utvändig isolering har en torr källarmur.

Du måste säkerställa att vatten inte kan rinna utmed berget och in i huset.

kolla mer på hemsidor för Pordrän, Isodrän, mfl.

Ja, det blir till att gräva upp runt huset och isolera. Jag frågade pris på för ett sånt jobb på ett hus som är 8x10 meter. 60000 kronor för gräv, isolering, dräneringsrör (ny brunn satte förra ägaren dit), återfyllning och borttransport av överblivna massor, ett lass matjord. Det blir ca 1500 kr/meter källarvägg. Vi bor i Gävle.
 
Källare är nog bra som extrautrymmen, inte boendeutrymmen.

Du kan säkert få till denna källare så den blir beboelig men det kommer att kosta. Ska du ha golvvärme i källaren så är det viktigt som du säger att isolera under minst 20 cm skulle jag råda. Om det då är berg så bör du kontakta någon som kan detta om att spränga berg i närhet/i hus. Det skulle jag gissa går men är inte billigt och de friskriver sog säkerligen ifrån allt ansvar om deras sprängning påverkar huset.

Mitt råd (utan att ha sett huset) är att leta vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.