Har hittat ett hus som vi är sugna på att köpa.
I besiktningsprotokollet står följande:

Missfärgningar finns på yttertakets insida och förhöjda fuktindikeringar kunde påvisas
på missfärgningarna intill avloppsluftningen och intill skorstenen åt väster.


Detta fel skall vara åtgärdat. Man har tätat på takets utsida sedan besiktningen gjordes.

Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket, främst åt norr och nordväst.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket indikerar att vinden tillförs
fukt inifrån bostaden. För att komma tillrätta med detta måste fukttillförseln inifrån
bostaden minskas. Detta kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt
att eventuella otätheter i vindsbjälklaget (tak/väggvinklar, taklucka mm.) tätas.

Att vindsluckan är otät har anmärkts på. Skulle man kunna förebygga mycket av framtida problem med tätning av luckan samt installation av trygghetsvakten eller liknande? Ev fläkt i badrum för att få ut stigande fuktig luft därifrån?

Vad tror ni om påväxten? Vad skulle det kunna kosta att få det sanerat (kan förstå att det är svårt att uppskatta men en fingervisning hade varit bra)? Kan man vara tvungen att byta delar av taket?

påväxt.jpg
 
Nä, du behöver inte byta delar av taket.
Av bilderna att döma ser det inte så farligt ut. Möglet kommer att dö av sig självt när förutsättningarna för tillväxt försvinner (d.v.s. RF < 75%).

Vill du ta bort resterna gör du det med lämpligt rengöringsmedel och skurborste (personligen hade jag inte brytt mig).

Sätt upp en trådlös RF-mätare i det nordöstra hörnet (som är det kallaste stället på vinden). Då får du lite koll på hur det utvecklar sig och du ser direkt om dina eventuella åtgärder ger effekt.
 
Det låter ju upplyftande.

Var precis och kollade på huset och mäklaren berättade att den fukt som uppmätts var runt skorstenen och avloppsavluftningen. Den läckan är numer tät så det skall alltså inte finnas någon fukt på vinden direkt. Påväxten skall inte ha förändrats under de år nuvarande ägarnas tid.

Snickaren som lade nytt tak 09 ansåg att taket var helt okej och bytte inget virke.

Jag har redan idag ett hemmabyggt system för temp/fuktmätning i lägenheten så mätningen löser jag lätt.

Är det någon annan som har skiljande åsikt av påväxten?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.