Hej tittar efter migsvets å fastnade för varianten med flussfylld utan gas (60-90amp)finns på JULA.se för ca1800:-.
Är detta något som någon kan rekomendera eller är det rena hobbexgrejjorna. vad klarar en sådan av 3mm plåt eller 1mm bilplåt??
Vad har ni för erfarenheter?  ???
 
tack för svar :D
 
jureit skrev:
Aha, du hittade den.
::) Äsch, den hade ramlat ner bakom MIG-tuben. 8) ;D
 
Alla migar under 170-180 ampere är skit, med en 180-amperes 3-fassvets klarar du allt i från tunnplåt till riktigt grovsmide, och det blir dessutom bra svetsar då det går att kräma på utan att tempskyddet löser ut var tionde sekund. Dessutom går en större svets mycket stabilare och det är mycket lättare att få snygga och hållbara svetsar. Angående skyddsgasen så kör jag enbart med kolsyra eftersom det är dom enda gasflaskor som man kan köpa och äga själv i stället för hyrtuber som blir svindyra att hyra. Flaskorna kan du köpa hos div. firmor som fyller brandsläckare, du talar bara om att du ska ha gasen till svetsning så får du en flaska utan stigrör. Svetsning med kolsyra har en tendens att spruta lite mer än mison men det är en vanesak, och kolsyran är inte så känslig för föroreningar typ rost och färg, som mison är.
Själv har jag en gammal Hobart migsvets med matarverket monterat ovanpå likriktaren. Den svetsen är från mitten på 60-talet och är på 200 -ampere kontinuerligt. Ett auktionsfynd för 200 kronor, den bara går och går, verkar outslitlig. Den är inte heller stöldbegärlig då det går åt en mindre lastmaskin för att lyfta den. ;D
 
Hopp då blir de ingen... svetsar inte så mycket så det e någon ide å köpa svets för >5000:-. :-/
Får se om man kan hitta någon bättre begagnad, eller köpa sig en liten popnitstång.
Ingen som faktist har en sådan här svets som kan utala sig. ???
 
http://www.blocket.se/view/4152240.htm?caller=dal_s&l=0&c=1&city=0

Vedeldarn har rätt inställning, meeen beronde på vad man skall svetsa så kan det vara lite "overkill" att dunka på med en 180 A maskin. Min erfarenhet är att visst går det att svetsa med flusstråd men då brukar det som regel bli mycket! slipning efter....

Nya 220 svetsar med gas har jag ingen erfarenhet av, min 20 år gamla kempi 3-fas bara går och går, så jag har inte provat de senaste på marknaden.

3-fas maskiner brukar iaf svetsa "jämnare" och har det lille extra när det ska svetsas lite grövre grejor. Så kolla på blocket efter en beg.

Ja just ja, http://www.bengtsbilmaskiner.nu/ här finns det också grejor..
 
Någon för någon emot. ??? ??? ??? :-/
Kanske en liten svetstrafo (pinnsvets) med klena pinnar.
någon som använder en sådan och till vad (modell= <1000SEK). ???
 
Kolla på Kemppis minsta (Migger) pruta 25% och börja med att svetsa utan gas. Då kommer du nog undan för under 5000kr utan problem. Blir du då missnöjd med svetsresultatet så köp en gasflaska och regulator och svetsa med gas i stället med samma svets.

Har en sån själv och har svetsat lite grövre grejor och det funkar ganska bra. Den är betydligt mer att köra med än billiga hobbysvetsar från Biltema. Kolla intermittensfaktorn och jämför.

Till tunnplåt är den suverän!

Köpte en Kemppi Migger, gasflaska 5L, regulator AGA, 5kg vanlig 0.6 5kg vanlig 0.8 och 5 kg flussfylld 0.9 tråd samt dessutom en proffesionell Speedglasskärm med flytande kristallteknik, några extra skyddsglas och extra munstycken. För allt det betalade jag 8600 ink moms för 3 år sedan har för mig att det skulle ha kostat ca 12000 egentligen utan prut. 8000 kr var ungefär vad samma grejor skulle kostat på Biltema så då blev valet lätt!

Ska du svetsa utomhus så funkar det inge bra med skyddsgas eftersom den blåser bort.

Att svetsa utan gas ger också betydligt giftigare gaser än med gas.

Flussfylld tråd är betydligt billigar idag än den var för ett par år sedan. Gå till en firma som sysslar med sådana grejor och fråga om priset så blir du positivt överraskad. Har för mig att en 5 kg kostar ungefär 500kr.

Kan behövas ett särskilt matarhjul för att skona den flussfyllda tråden.

Använd "omvänd polaritet" (Byt plats på + och minuskabeln) när du svetsar utan gas jämfört med hur det är när du svetsar med gas

230V svets går att använda överallt (nästan beroende på säkringar) 400V uttag har man inte på så många ställen.

Tung svets = klumpig att flytt och hantera

Lätt svets med långt slangpaket = optimalt!

Gasflaskor tar alltid slut 5 min efter att gasdepån har stängt för helgen..... Flussfylld bra nödlösning!

5kg trådrullar räcker längre än man tror!

0.8 kg räcker mycket kortare än man tror....

Köp en kvalitetssvets med reservdelsförsörjning framöver.

Esabs minsta är tyvärr enligt vad jag hört inte av samma kvalitet som Esabs övriga svetsar...

Se till att slangpaketet är tillräckligt långt och mjukt även när det är kallt...

Sen är frågan vad du svetsar mest? Kanske bättre med en fin tunnplåtssvets och en skitbillig pinnsvets för grovsmidet?

Du kommer garanterat att reta dig mer när det går taskigt att laga rosten i bilen flera helger än när du fumlar med en enkel pinnsvets för att bygga en båtvagn en gång i livet

Sen kommer du garanterat att värdesätta en riktigt fin svetshjälm som själv slår om till mörkt osv. Särskilt vid reparationssvetsning av småsaker. Prova själv att fumla fast en liten m6 mutter på ett trångt ställe med en vanlig handhållen skärm och en alldeles för stor svets....

Ska du svetsa långa stunder åt gången är intermittensfaktorn viktig t ex vid rostlagning eller konstruktionssvetsning. Ska du däremot endast bränna fast några fästen på tex en båtvagn så är intermittensfaktorn ovesäntlig bara strömstyrkan räcker till.

Att köpa begagnat är vanskligt med dessa lättstulna grejor....

De som finns till salu är oftast alldeles för stora och klumpiga för de flesta hemmanvändarna. Dessutom är de oftast ganska välanvända.


Mvh

Skogstomten

 
Oj vilken utläggning.. man tackar ;)
 
Jag har en liten 220 volts Migsvets som en gång var avsedd att användas med enbart flussfylld tråd, den är numera kompletterad med gasventil så det går att svetsa med kolsyra eller mison-argon. Den kan du få. Skicka bara din mejl-adress så vi kan komma i kontakt med varandra.
 
Sjysst Vedeldarn, har skickat mess till dig.
E det så vanligt att använda kolsyra?
Ä de den typen som finns till brandsläckare ???

ppalm alias p_palm
 
Hopp då var allt klart. och stort tack till vedeldarn ;)
kolsyra 6kg 1000:- + reduceringsventil jula 240:-
Enligt min mening så funkar kolsyra ypperligt som skyddgas vid MAG svetsning. lite stul med anslutning flaska till reducerventil, fick tag på en mutter från där jag köpte flaskan.
Någon som vet vad som kan vara galet då det ligger spänning på svetstråden hela tiden, så fort jag jordar tråden så "svetsas" det, ä det så här på 1-fas aggregat aggregat?
 
ppalm skrev:
Någon som vet vad som kan vara galet då det ligger spänning på svetstråden hela tiden, så fort jag jordar tråden så "svetsas" det, ä det så här på 1-fas aggregat aggregat?
Låter som om startknappen i handtaget har hängt sig. Kan iofs också vara ett relä som klibbar. ;)
 
Immobil skrev:
Låter som om startknappen i handtaget har hängt sig. Kan iofs också vara ett relä som klibbar. ;)
Har haft isär knappen, ja eller mässingsbläket som sitter i handtaget. samma brytare till gas som elen tydligen. han bryter gasen utan problem. får nog dyka in i svetsen och titta på reläerna som klibbar, kanske tuggummi :D
Borde vara tre reläer: Skyddsgas 1/ Svetsström 2/ Trådmatning 3 ...eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.