Tjenare,

Jag har läst på en del ställen på nätet att det går att köra MIG svetsar på kolsyra genom att använda gammla brandsläckare till flaskor utan några bekymmer.
Är det någon här som har en anning om vart man skall vända sig eller hur man skall gå tillväga för att få tag på en färdig eller bygga en egen kolsyreflaska till svetsen?

Farsan har beställt en ESAB 150 från Jula som jag skall fixa till min oldie bubbla med, någon som vet om man kan köra kolsyra direkt eller om man behöver speciella munstycken och grejer?
Vart är billigast och var fyller man sen på med kolsyra? AGA stationer eller sånt?

Om detta fungerar och om någon kan berätta hur man gör så blir det ganska mycket billigare än att köra MISON eller ARGON gas plus att man får ha stora flaskor och slipper hyra och grejer.

Hoppas det finns några svets experter här och att ni har testat eller grejat med kolsyra till MIG:ar.

Mvh,
Viper
 
Ring till någon firma som servar brandsläckare, dom vet vad du ska ha och begagnade flaskor som är fyllda kan du köpa av dom. Hittar du ingen firma så ta kontakt med din lokala brandkår så får du tel.n:r och adress till firman där dom fyller sina tuber.
 
  • Gilla
Kennethhellman
  • Laddar…
Okej då får jag ta och göra det, är det någon stor skildnad på att svetsa med kolsyra jämfört med Mison/Argon?
Jag behöver alltså inte köpa till några speciella reduceringsventiler osv utan det ordnar firman som fixar brandsläckaren eller?

Mvh,
Viper
 
viper16r skrev:
Okej då får jag ta och göra det, är det någon stor skildnad på att svetsa med kolsyra jämfört med Mison/Argon?
Jag behöver alltså inte köpa till några speciella reduceringsventiler osv utan det ordnar firman som fixar brandsläckaren eller?

Mvh,
Viper
Hej

Köpte min reduceringsventil på Jula men den anslutningsmutter som sitter på reduceringsventilen är till för Argon och passar inte kolsyra.
Be å få med en kolsyre mutter som har ett hål för reduceringsventilen på 15-16mm.
Sedan när man skall byta muttern på Redventilen så skall man vara jävligt försiktig, det är ömtåliga gängor.

Jag märker ingen skillnad på argon VS kolsyra men jag är ju ingen expert användare.
jag fick betala ca 1000:- för renoverad, återfylld 6kg behållare med ventil. återladdning skulle kosta runt 200:-
 
ppalm skrev:
Hej

Köpte min reduceringsventil på Jula men den anslutningsmutter som sitter på reduceringsventilen är till för Argon och passar inte kolsyra.
Be å få med en kolsyre mutter som har ett hål  för reduceringsventilen på 15-16mm.
Sedan när man skall byta muttern på Redventilen så skall man vara jävligt försiktig, det är ömtåliga gängor.

Jag märker ingen skillnad på argon VS kolsyra men jag är ju ingen expert användare.
jag fick betala ca 1000:- för renoverad, återfylld 6kg behållare med ventil. återladdning skulle kosta runt 200:-
Hej

Var det den billigaste reduceringsventilen du köpte på Jula då eller? Som kostar 259 krJula Länk
Är det sen bara be dom på Jula skicka med en annan muttar som skall passa för kolsyra istället? Vet dom vad jag menar då eller heter det något speciellt kanske?
Vart vände du dig för att få tag på en 6kg behållare? En brandservice firma eller rent av en brandstation kanske?

Mvh,
Viper
 
Jupp det var den billigaste från jula. ingen idé med den dyrare då man inte har någån glädje att mäta trycket i flaskan då detta varierar beroende på temperaturen.
http://www.brandservice.com/ hette dom jag köpte flaskan av, sa att den skulle vara till MIG/MAG svetsning. och gällande mutter så kan du glömma att jula har någon, utan det har bara dom som pysslar med kolsyra (sk kolsyregänga). bytat mutter= ingen garanti.

PS: får tacka vedeldarn för det jag vet idag om detta ;D ;): DS
 
ppalm skrev:
Jupp det var den billigaste från jula. ingen idé med den dyrare då man inte har någån glädje att mäta trycket i flaskan då detta varierar beroende på temperaturen.
[länk] hette dom jag köpte flaskan av, sa att den skulle vara till MIG/MAG svetsning. och gällande mutter så kan du glömma att jula har någon, utan det har bara dom som pysslar med kolsyra (sk kolsyregänga). bytat mutter= ingen garanti.

PS: får tacka vedeldarn för det jag vet idag om detta  ;D ;): DS
Du tror inte att då eventuellt Brandservice har den här sortens mutter? Brandservice ligger ju i Trollhättan och Vänersborg om jag inte minns fel, ganska lagom för det är där jag bor. :)

Mvh,
Viper
 
Tjena grannar då. bor i tanum själv.
Jag fick en mutter i och med att jag köpte flaskan av dom, men du måste nog säga till samtidigt när du beställer annars får du inte med en mutter.
 
Ah, okej jag ringde precis dom skulle ha 995 eller 990 kr för en fylld 6kg flaska som var provtryckt och ombyggd sen var det bara koppla på reduceringsventil och grejer då, dom gav mig även tips om att jag skulle höra med en gubbe som hade en AGA-depå på kardanvägen här i Trollhättan för han kunde en del om sånt här ifall det var något jag undrade.

Tackar för dom snabba svaren och hjälpen här!
 
lycka till. men köpa en reduceringsventil från aga kommer nog kosta dig över 1000:- lappen.
alternativt så kan du borra hål i den blind mutter som följer med flaskan.
 
Vad gäller att svetsa bilplåt med kolsyra så har jag bara positiva erfarenheter. Det har gjort i nästan 20 år utan problem.Problemen kommer när du går upp i kanskt 4-5 mm tjocklek på godset, då verkar det kräva bätte kvalitet på gasen.Och andra sidan kan man köra pinne då det skulle behövas lite grövre doningar
 
Jag svetsar grovplåt också, det grövsta är nog 45 mm till en timmerkran på en skotare men det kräver rejäla svetsaggregat. Min lilla "hobbysvets" kan jag klämma ur 300 ampere så det har räckt hittills. Det som inte vill räcka till är mätarsäkringarna så jag kör på egen el när jag ska köra över 250 ampere.
 
Angående att svetsa med kolsyra istället för med Mison så blir det mer svetssprut med kolsyra.
 
Det är helt sant, men det går att eliminera genom att linda upp en drosselspole och koppla den mellan svetsen och jordkabeln. Drosseln till min stora svets har en järnkärna på c:a 100 kg så den utjämnar svetsströmmen jättefint och sprutet blir minimalt. Enfassvetsar sprutar mer än trefassvetsar även med ren argon och helium.
 
Hej!

Jag har också funderat över detta, kör jusst nu med mision i en liten tub som jag köpt. Är det möjligt att fylla i kolsyra rakt i den tuben? Skulle ju va jättebra om det gick. Någon som vet?
Tacksam för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.