Hej

Jag bor i gammal lägenhet, från 50-talet, vi har en källare med verkstadsutrymme, vet inte om jag kan svetsa där men troligvis.

Hur mycket ryker det när man svetsar med dessa svetsar? Känns det i hela kåken sen? Det finns ventiler där nere...men vet ej hur effektiva. Bor i ett ganska litet hus, bara 2 våningar o källare. Antar jag får köpa en eldsläckare i fall att..

Hur vet jag vilket ström det finns där nere o vilka svetsar passar? Jag har 1-fas i min lägenhet, men i källaren kansek det är 3-fas, eller? Gäller ju att köpa rätt svets som är anpassad för elen i källaren.

Jag trodde Mig o mag svets inte gick på gas, men det verkar det, jag är nybörjare...

Jag har svetsat med gas lite i skolan, och löddt en hel del, hoppas jag klarar mig på det :-D
 
Mig/Mag svetsning går under kategorien gasbågsvetsning,
Metallen smälts med el, gasen är då för att hålla syre och oönskat tjafs borta från smältan,
Hur mycket det kommer att röka beror lite på metallen, den är ofta inoljad , men även renslipad eller tvättad ryker det,

Ska du köpa en duglig svets, så hittar jag inget under 7000 ? (letar själv ny)
Vill fortfarande mena att det är bättre om du kan låna en svets,
3 fas 16 A räcker till de flesta svetsar, det finns också enfas svetsar, men dom har jag inget gott att säga om, även om utvecklingen måste gått framåt där med,,

Alternativet är annars metallbågsvetsning, eller "pinnsvetsning" som de flesta säger
Finns billigare begagnade att köpa, men kräver lite mer av den som håller i elektrodhållaren

http://www.svets.se/tekniskinfo/sve...bagsvetsning.4.ec944110677af1e8380009917.html
 
Redigerat:
H
Visst klarar man sig med enfas, men det måste vara minimum 16A tröga säkringar. Vad du ska köpa beror på vad du ska svetsa och hur mycket du ska svetsa. Till plåt och tunnare material är en mig svets bäst. Ska du svetsa konstruktioner av exempelvis vinkeljärn är en pinnsvets bäst. Allra bäst är om man skaffar båda.
Med en mig svets finns också möjligheten att svetsa med flussfylld tråd. Då slipper man gastuber, resultatet blir inte lika snyggt men duger om man inte är för gnällig av sig.
Mig = inert gas. Mag= aktiv gas. används ofta till stål. Själva svetsapparaten är densamma.
 
Vad ni än väljer så se till att det går att få tag i reservdelar till maskinen.
Jula säljer Esab till skapliga priser.
Själv är jag sugen på en Esab C170 men även en mindra maskin kan funka fint till rätt ändamål.
Svetsar i lite så kan en svets med flusstråd vara ett alternativ då man slipper gas m.m.
 
Oj då, en vetenskap. Jag ska tillverka en trappa av fyrkantsrör o bockade stålvinklar som bas för trappstegen. Fyrkantsrör kanske 3-4 mm tjockt?
 
Det går med en enfas svets, men det är roligare med en trefas...
Tänk bruksbo kontra festool..
 
Kolla med försäkringsbolaget först innan du svetsar inomhus. Dom blir nog rätt tjuriga om huset skulle brinna ner. Regelverket runt Heta Arbeten är ganska omfattande.
 
Hej
Om det är upp til 2-3 mm så klarar du dej med en 150 amp.Iallafall om vi pratar proffssvetsar.Jag har byggd garagedörrar i 5 mm vinklejärn och platt med min 150 amp 1 fas kempi migger.Men det är nog max på en sådan liten svets.Men jag tycker den svetsar precis lika bra som de stora esabsvetsarna vi har på firman när det är plåt under 5mm..Driftsäkerheten känns bättre på kempin.
Men som sagt så titta på proffsvetsar när du ska en 1-fas.Själv tycker jag svetspistolen är leksaker på de mindre ESAB svetsarna.Men det är min personliga åsikt.När det gälle gas eller flusstråd så börja med en flusstråd vetja.Om du inte tycker det blir bra så köp då en gastub.Vad som är bäst kan jag inte sia om då jag alltid kört med gas.Det tråkiga med gastub är att det är ytterliga några tusenlappar till om du inte hittar ngn beggad på blocket dvs.Men som sagt titta inte på de billigaste svetsarna.Det är inget roligt att lära sig svetsa om inte sakerna funkar till 100 procent. Mvh Mats
 
  • Gilla
Carina Andre
  • Laddar…
H
Nu var det ju ingen tävling om vem som kan köpa töntigaste Festool verktyget utan en fråga om vad man kan använda för att svetsa en trappa.
Låt trämaskarna på detta forum leka med sina batteriverktyg i fred.
Vi verkstadskillar har kanske lite mera i bollen vad vet jag?
Det går utmärkt att svetsa en trappa av fyrkantsrör med en billig svetstransformator för 16A säkring. Vill du sedan fortsätta med yrkesmässig svetsning är det bara att sälja svetstransformatorn på blocket för 500 och köpa ngt. bättre.
En likström pinnsvets ger lite snyggare svetsar men kostar en hel mer. Proffsverktyg behöver du inte köpa om du inte ska starta en serietillvekning och sitta hela dagarna och svetsa.
 
holmertz skrev:
Nu var det ju ingen tävling om vem som kan köpa töntigaste Festool verktyget utan en fråga om vad man kan använda för att svetsa en trappa.
Låt trämaskarna på detta forum leka med sina batteriverktyg i fred.
Vi verkstadskillar har kanske lite mera i bollen vad vet jag?
Det går utmärkt att svetsa en trappa av fyrkantsrör med en billig svetstransformator för 16A säkring. Vill du sedan fortsätta med yrkesmässig svetsning är det bara att sälja svetstransformatorn på blocket för 500 och köpa ngt. bättre.
En likström pinnsvets ger lite snyggare svetsar men kostar en hel mer. Proffsverktyg behöver du inte köpa om du inte ska starta en serietillvekning och sitta hela dagarna och svetsa.
håller till viss del med dig. Men samtidigt är det klart lättare båda att svetsa och att lära sig svetsa med en 3-fas likströmmare än en billig 1-fas växelströmmare. Och pinne tar ett tag att bemästra ändå (hela livet påstår vissa:) behovet får väl styra lite, men har man fler projekt fgramför sig hade jag absolut köpte en riktigt svets från början. Begagnad.

och jag, klart verkstadskillar har mer i bollen:)
 
holmertz skrev:
Nu var det ju ingen tävling om vem som kan köpa töntigaste Festool verktyget utan en fråga om vad man kan använda för att svetsa en trappa.
Låt trämaskarna på detta forum leka med sina batteriverktyg i fred.
Vi verkstadskillar har kanske lite mera i bollen vad vet jag?
Det går utmärkt att svetsa en trappa av fyrkantsrör med en billig svetstransformator för 16A säkring. Vill du sedan fortsätta med yrkesmässig svetsning är det bara att sälja svetstransformatorn på blocket för 500 och köpa ngt. bättre.
En likström pinnsvets ger lite snyggare svetsar men kostar en hel mer. Proffsverktyg behöver du inte köpa om du inte ska starta en serietillvekning och sitta hela dagarna och svetsa.
Bäste herr holmertz, nu är det så att jag är svetsare i botten, och enfassvsetsar vill jag inte rekommendera till någon, då de, särskilt för en nybörjare är besvärliga, och så länge vi pratar maskiner upp till 180 A, så är det väl mer inom ramen för vad man har hemma till hobbybruk..

Liknelsen Bruksbo/ Festool var för att jämföra skillnaden mellan enfas/trefas

Jag säger inte att man måste ha trefas, men det funkar så mycket bättre, och utbudet är större, såväl begagnat som nytt..
 
Trodde det var Mig/MAG svets som diskuterades:-/.Jag tycker att man har ett mycket bredare användningsområde med en MIG/MAG för det första.Åsså är det mycket lättare att lära sig.Om det är så ,så skulle jag rekomendera en billig MIG/MAG än en billig svetstransformator.Usch!! jag har sett hur det ser ut när man ger en sån till en nybörjare.Det blir ingen svets,bara kulor som ligger uppepå järnbitarna.Och i bästa fall sitter de kvar.Tar som sagt lite tid att lära sig med pinne. Tycker det är nästan lite sadistiskt att rekomendera en 1 fas transformatorsvets till en nybörjare ;-) /Mats
 
Redigerat:
Ska du någon gång köra plåt så välj en Mig/Mag och inte en transformator med pinnar...
För amatörer som håller på med både det ena och det andra så tror jag i alla fall att en Mig/Mag är bästa alternativet.
 
Okej, vi har missat lite basickunskaper till mig, hänger inte med helt. Svetstransformator är det denna box som är/hör till själva svetsen? Jag antar att den boostar upp strömmen från vanlig fjuttig ström i väggen till lite mer krut för svettsningen?

Sen undrar jag om man kan köra en 3-fas svets på en 1-fas ström i huset? ..kanske jag inte fattar detta med faser men en 1-fas klarar väl inte lika mycket belastning? Eller är det bara så att det är 3 ledningar av stöm på 3-fast? ...så det kanske är skit samma vad man har för fas bara säkringarna är rätt.

Jag är glad amatör o det ska va så billigt det bara kan, om det blir fula svetsingar det gör inget, bara det håller, kommer inte synas ändå.
 
Skall du svetsa i källaren så skall du inte välja en pinnsvets i alla fall, för det blir en hel del röktuveckling av dom.
Mig/Mag med gas eller TIG är bäst om du inte vill ha en massa rök. Fast TIG är rätt klurigt så det är väl bara mig/mag kvar som alternativ.
Lätt att svetsa med och lite rök, kan inte bli bättre!!

Till det du skall svetsa så behöver du inte bry dig så mycket om att köpa många A på svetsen, lägg lite extra arbete på fogarna och bygg upp svetsen i flera etapper så duger det med billiga enfasmaskiner också. Även om det naturligtvis är både roligare och lättare med en dyr proffsmaskin

Och en annan sak. Nöj dig inte med att det får se lite fult ut för att det inte syns! En ful fog är en dålig fog med stor risk att hållfastheten är dålig eller till och med värdelös.

Så.. Köp eller låna en mig/mag och öva på några bitar tills det blir både snyggt och bra, På en trappa vill ju inte att ett trappsteg i lossnar p.g.a en dålig svetsning.
Det är jättebra om man har nån kompis som håller på med bilar eller liknande, då kan man både få låna en svets och få lite vägledning till ett billigt pris, och dessutom kanske han/hon har en lite bättre lokal man kan vara i.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.