Hej

Jag bor i gammal lägenhet, från 50-talet, vi har en källare med verkstadsutrymme, vet inte om jag kan svetsa där men troligvis.

Hur mycket ryker det när man svetsar med dessa svetsar? Känns det i hela kåken sen? Det finns ventiler där nere...men vet ej hur effektiva. Bor i ett ganska litet hus, bara 2 våningar o källare. Antar jag får köpa en eldsläckare i fall att..

Hur vet jag vilket ström det finns där nere o vilka svetsar passar? Jag har 1-fas i min lägenhet, men i källaren kansek det är 3-fas, eller? Gäller ju att köpa rätt svets som är anpassad för elen i källaren.

Jag trodde Mig o mag svets inte gick på gas, men det verkar det, jag är nybörjare...

Jag har svetsat med gas lite i skolan, och löddt en hel del, hoppas jag klarar mig på det :-D
 
Mig/Mag svetsning går under kategorien gasbågsvetsning,
Metallen smälts med el, gasen är då för att hålla syre och oönskat tjafs borta från smältan,
Hur mycket det kommer att röka beror lite på metallen, den är ofta inoljad , men även renslipad eller tvättad ryker det,

Ska du köpa en duglig svets, så hittar jag inget under 7000 ? (letar själv ny)
Vill fortfarande mena att det är bättre om du kan låna en svets,
3 fas 16 A räcker till de flesta svetsar, det finns också enfas svetsar, men dom har jag inget gott att säga om, även om utvecklingen måste gått framåt där med,,

Alternativet är annars metallbågsvetsning, eller "pinnsvetsning" som de flesta säger
Finns billigare begagnade att köpa, men kräver lite mer av den som håller i elektrodhållaren

http://www.svets.se/tekniskinfo/sve...bagsvetsning.4.ec944110677af1e8380009917.html
 
Redigerat:
H
Visst klarar man sig med enfas, men det måste vara minimum 16A tröga säkringar. Vad du ska köpa beror på vad du ska svetsa och hur mycket du ska svetsa. Till plåt och tunnare material är en mig svets bäst. Ska du svetsa konstruktioner av exempelvis vinkeljärn är en pinnsvets bäst. Allra bäst är om man skaffar båda.