Vi har en miele W507 tvättmaskin som är runt 12-13 år. Den har under nästan hela denna tid gått med pulvertvättmedel och sköljmedel.

Sedan vi tog över den för 1,5 år sedan har den enbart gått med flytande tvättmedel och inget sköljmedel.

Vi har haft problem med lukt och överdrivet skummande i trumman. För något halvår sedan plockade jag isär maskinen för att göra rent alla slangar samt vattenlås. Det förbättrade det hela. Jag har även kört 90-tvättar med electrolux rengöringsmedel.

Det är dock fortfarande så att maskinen, framförallt när vi kör handdukar, skummar rejält och dessutom aldrig lyckas skölja rent. Det kan behövas runt 10 extra sköljprogram för att få det hyfsat. Detta trots att vi doserar mycket sparsamt.

Om man tar ur tvätten efter ett program och kör trumman tom skummar det likväl.

Jag misstänker att det måste vara något i baljan/trumman som ställer till det eller något med avloppet? Det låter väldigt gurgligt när den tömmer.

Någon som har tips? Som sista utväg kan jag tänka mig att riva ner maskinen igen, men jag har ingen större lust om det inte andra alternativ är utredda först.

Bifogar bild på typiskt resultat efter en vanlig tvätt.
 
  • Överdrivet skummande i en tvättmaskins trumma efter avslutad tvätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket doserar ni? Känns som att problemet borde undvikas om ni använder mindre medel
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Hur mycket doserar ni? Känns som att problemet borde undvikas om ni använder mindre medel
Aldrig mer än halva normaldosen.
Även om jag bara droppar i lite tvättmedel går inte skummet att skölja bort.

Vi har testat alla varianter på dosering utan att det blir skillnad. Förutom om vi tar i rejält då det också skummar som fasen.
 
Där ser man. Kanske långsökt men då bör det ju vara maskinen/programverk som inte tar in tillräckligt med vatten vid sköljningen.
 
tensiden tensiden skrev:
Vi har testat alla varianter på dosering utan att det blir skillnad.
Har du testat annat fabrikat av tvättmedel? Testat med pulvertvättmedel? Kan det vara något fel så att den inte tömmer som den ska? Ska den "kortcentrifugera" mellan sköljningarna och gör den i så fall det?
 
Jag bedömer att den tag in tillräckligt med vatten och mellan sköljningarna kör den väldigt kort centrifugering, kanske 400rpm i tio sekunder. Vet inte vad den skall göra.

Jag tycker också att den tömmer i okej takt, snabbare än den fyller på åtminstone. Men det gurglar väldigt i avloppet när den tömmer. När pumpen tystnat gurglar det i 5-7s.

Ska testa annat tvättmedel i nästa tvätt med handdukar och se hur det artar sig. Nu kör vi med Neutral, och det har fungerat utmärkt i den tidigare Electrolux-maskinen vi hade.
 
A
om du kör en tom maskin på låt säga 90C blir det skum då?
 
A
tensiden tensiden skrev:
Vi har en miele W507 tvättmaskin som är runt 12-13 år. Den har under nästan hela denna tid gått med pulvertvättmedel och sköljmedel.

Sedan vi tog över den för 1,5 år sedan har den enbart gått med flytande tvättmedel och inget sköljmedel.

Vi har haft problem med lukt och överdrivet skummande i trumman. För något halvår sedan plockade jag isär maskinen för att göra rent alla slangar samt vattenlås. Det förbättrade det hela. Jag har även kört 90-tvättar med electrolux rengöringsmedel.

Det är dock fortfarande så att maskinen, framförallt när vi kör handdukar, skummar rejält och dessutom aldrig lyckas skölja rent. Det kan behövas runt 10 extra sköljprogram för att få det hyfsat. Detta trots att vi doserar mycket sparsamt.

Om man tar ur tvätten efter ett program och kör trumman tom skummar det likväl.

Jag misstänker att det måste vara något i baljan/trumman som ställer till det eller något med avloppet? Det låter väldigt gurgligt när den tömmer.

Någon som har tips? Som sista utväg kan jag tänka mig att riva ner maskinen igen, men jag har ingen större lust om det inte andra alternativ är utredda först.

Bifogar bild på typiskt resultat efter en vanlig tvätt.
om du bara har så lite tvättgods i så förstår jag att det skummar
i detta fallet skall du bara ha en nypa tvättmedel / krm vid flytande
 
electroluxaren skrev:
om du bara har så lite tvättgods i så förstår jag att det skummar
i detta fallet skall du bara ha en nypa tvättmedel / krm vid flytande
Ja, hm, bilden är väl kanske inte rättvisande. Skummet är konstant oavsett mängden gods, så bortse från att det ligger ett enskilt plagg i.

Som exempel har jag tidigare idag kört en vanlig full tvätt som krävde sköljningar i tre timmar innan jag bedömde skummet som okej. Därefter kördes tom maskin. Nu ny tvätt med 3kg gods och kanske 5-10ml tvättmedel. Inget direkt skum under huvudtvätten så jag trodde det skulle funka, men skummet tilltog istället för varje sköljning.
 
Gör rent maskinen med 90graders program som föreslagits ovan.
Framöver använd inte mer än 1 matsked flytandemedel för normal smutsiga kläder så tror jag ditt problem kommer lösa sig.
 
tensiden tensiden skrev:
men skummet tilltog istället för varje sköljning.
Måste vara ett väldigt skumt (sorry :oops:) tvättmedel. Jag skulle absolut prova med ett annat fabrikat innan jag börjar misstänka fel på en maskin som i varje fall förefaller att bete sig normalt.

Har du möjlighet att prova tvättmedel ur exakt samma flaska i någon annan maskin och se vad som händer. Rent (sorry igen :oops:) teoretiskt skulle väl en "batch" tvättmedel kunna drabbas av något fel antar jag.
 
A
tensiden tensiden skrev:
Ja, hm, bilden är väl kanske inte rättvisande. Skummet är konstant oavsett mängden gods, så bortse från att det ligger ett enskilt plagg i.

Som exempel har jag tidigare idag kört en vanlig full tvätt som krävde sköljningar i tre timmar innan jag bedömde skummet som okej. Därefter kördes tom maskin. Nu ny tvätt med 3kg gods och kanske 5-10ml tvättmedel. Inget direkt skum under huvudtvätten så jag trodde det skulle funka, men skummet tilltog istället för varje sköljning.
då måste det vara sköljmedlet om du använder sånt
 
electroluxaren skrev:
då måste det vara sköljmedlet om du använder sånt
Fast problem med sköljmedlet borde väl bara visa sig vid sista sköljningen?
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast problem med sköljmedlet borde väl bara visa sig vid sista sköljningen?
ja om vattenfördelaren fungerar på avsett sätt
 
electroluxaren skrev:
ja om vattenfördelaren fungerar på avsett sätt
Du tänker att sköljmedlet skulle kunna spolas in för tidigt? Det är ju enkelt att kolla att det finns kvar i facket så länge som det ska och kanske även värt att kolla.

Man kan även testa helt utan sköljmedel för att kanske få ytterligare ledtrådar.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.