Som rubriken lyder har jag problem med en värmepumpstumlare från Miele, modellen heter T 8164 WP. Problemet dök upp för några veckor sen, annars har den gått som en klocka i 7-8 år.

Problemet är att tvätten inte längre blir torr. Har plockat ner maskinen för att dammsuga o blåsa ur allt ludd(blir skrämmande mycket). Efter den insatsen fungerar den ibland, men allt som oftast inte. Tittar man på den när den kör startar den programmet som säger att den ska köra dryga 2 timmar, sen går den några minuter för att sedan hoppa ner till 26 minuter kvar. Det är som att den inte känner av fuktigheten utan tror att tvätten redan är torr. Var sitter givaren som ska känna av fuktigheten? Sitter en givare i kanalen precis innanför luckan där man tar i o ur tvätten, kan det vara den? Tänker jag rätt när jag tror det är en givare som bråkar eller är det nåt helt annat?

Mycket tacksam om någon har idéer om vad som kan vara fel o hur jag löser det
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Vet inte om den sitter där på miele tumlare, men på många är det två rillor innanför/nedan luckan som känner av. dessa kan få kalkbeläggning som försämrar avkänningen. torkas med ättika eller kalklösare. Funkar den på tidsläge så är det nog avkänningen som fallerar.
 
A
O one- skrev:
Som rubriken lyder har jag problem med en värmepumpstumlare från Miele, modellen heter T 8164 WP. Problemet dök upp för några veckor sen, annars har den gått som en klocka i 7-8 år.

Problemet är att tvätten inte längre blir torr. Har plockat ner maskinen för att dammsuga o blåsa ur allt ludd(blir skrämmande mycket). Efter den insatsen fungerar den ibland, men allt som oftast inte. Tittar man på den när den kör startar den programmet som säger att den ska köra dryga 2 timmar, sen går den några minuter för att sedan hoppa ner till 26 minuter kvar. Det är som att den inte känner av fuktigheten utan tror att tvätten redan är torr. Var sitter givaren som ska känna av fuktigheten? Sitter en givare i kanalen precis innanför luckan där man tar i o ur tvätten, kan det vara den? Tänker jag rätt när jag tror det är en givare som bråkar eller är det nåt helt annat?

Mycket tacksam om någon har idéer om vad som kan vara fel o hur jag löser det
det man kan göra är att tvätta trumman invändigt för att öka konduktans känsligheten.
mile har släpskor på utsidan för att överföra mätningen.

men frågan är om kompressorn går och on den då genererar värme?
 
electroluxaren skrev:
det man kan göra är att tvätta trumman invändigt för att öka konduktans känsligheten.
mile har släpskor på utsidan för att överföra mätningen.

men frågan är om kompressorn går och on den då genererar värme?
Ska man använda nåt rengöringsmedel i vattnet när man tvättar isf?

Jag har fått för mig att det är att den inte känner av fuktigheten iom att den hoppar så mellan torkstegen. Från typ 2,05h ner till 26 minuter, då måste väl maskinen tro att tvätten är torr?
 
A
O one- skrev:
Ska man använda nåt rengöringsmedel i vattnet när man tvättar isf?

Jag har fått för mig att det är att den inte känner av fuktigheten iom att den hoppar så mellan torkstegen. Från typ 2,05h ner till 26 minuter, då måste väl maskinen tro att tvätten är torr?
använd t-sprit
 
En rejäl tvätt av trumman hjälpte dessvärre inte. Upplever att tvätten blir varm, men kanske inte tillräckligt. Hur kan jag enklast kolla om kompressorn fungerar?
 
A
O one- skrev:
En rejäl tvätt av trumman hjälpte dessvärre inte. Upplever att tvätten blir varm, men kanske inte tillräckligt. Hur kan jag enklast kolla om kompressorn fungerar?
nästan omöjligt för en lekman
 
Det kan jag förstå.

Men rätt som det är så fungerar det en torkning, igår kväll hoppade det igång på typ 5:e försöket o fungerade precis som det skulle.

Anledningen till att jag tror det kan vara en givare är att den hoppar mellan stegen. Startar med 2:05 kvar, sen går den ca 2 minuter för att hoppa ner till 26 minuter. Det får mig att tro att maskinen tror att tvätten redan är torr.
 
A
O one- skrev:
Det kan jag förstå.

Men rätt som det är så fungerar det en torkning, igår kväll hoppade det igång på typ 5:e försöket o fungerade precis som det skulle.

Anledningen till att jag tror det kan vara en givare är att den hoppar mellan stegen. Startar med 2:05 kvar, sen går den ca 2 minuter för att hoppa ner till 26 minuter. Det får mig att tro att maskinen tror att tvätten redan är torr.
du kan chansa med att skriva till miele och fråga vilka reservdelar du behöver för att fixa detta info@miele.se
 
Ofta ställs det en fråga i ett forum likt detta när man har problem med något, men sällan får man läsa någon uppföljning hur det gått. Tänkte ändra på det i den här tråden så kanske det kan hjälpa någon

Miele ville inte ge några handfasta råd via mejl eller telefon, utan enbart skicka ut en servicetekniker, vilket jag inte va intresserad av…

@electroluxaren va inne på att Miele använder ”släpskor” för fuktkänningen i trumman, så jag skruvade bort ovandelen/locket på maskinen för att kunna se dessa. Bilderna får tala för sig själva, kolen va helt nerslitna! Efter byte fungerar både torkningen o maskinen går tystare, tidigare va det som en ”smäll” varje varv när hållarna till kolen gick emot en skarv.
Nerslitna kolförsedda släpskor inuti en torktumlare som orsakar buller och torkproblem, behov av ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nerslitna kolförsedda släpskor inuti en tvättmaskin, med synligt slitage och koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en sliten kolbürste och anslutningskabel från en torktumlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en torktumlare med öppet lock som visar nerslitna kolborstar för fuktkänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på nerslitna kolborstar i en torktumlare, med hand som visar på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det kan va till hjälp för någon
 
  • Gilla
turboguten och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.