Äntligen kom ugnen på plats, men... Glasfronten (Miele) sticker ut 2-3 mm mer än lådfronterna (som redan sticker ut 2 mm från skåpstommen eftersom jag har "push-to-open").
Skall det verkligen se ut så här (köksinstallatören säger att det är korrekt)?

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
? är detta något problem?
 
trojlee skrev:
? är detta något problem?
Hoppas inte det
 
trojlee skrev:
? är detta något problem?
Problem och problem, det är väl en definitionsfråga.

Det ser lite konstigt ut (vilket är synd med tanke på hur mycket energi jag har lagt på att få köket så diskret som möjligt eftersom det är en kokvrå i vardagsrummet) och därför undrar jag om något blivit fel i installationen. Känns liksom lite konstigt att ett kvalitetsmärke som Miele gör något ogenomtänkt och om det verkligen skall se ut så här (vilket var min fråga) så gissar jg att de har en god anledning till det och då är jag såklart nyfiken på vad den är.
 
Men det beror ju på tjockleken på de luckor du valt. Hur ska Miele kunna veta vilka luckor du tänker använda?
 
TowaTei skrev:
Men det beror ju på tjockleken på de luckor du valt. Hur ska Miele kunna veta vilka luckor du tänker använda?
Jag trodde 16 mm på luckfronter var ganska standard. Mieles front är 22 mm och jag har aldrig hört om så tjocka fronter, finns det ens?
 
Hur ser era inbyggnadsugnar ut, sticker de ut utanför fronterna?
 
ccf skrev:
Jag trodde 16 mm på luckfronter var ganska standard. Mieles front är 22 mm och jag har aldrig hört om så tjocka fronter, finns det ens?
Mina luckor är 22 mm, vi kanske borde byta med varandra? :)

Mina ugnar sticker för övrigt ut ett par cm, men de ska vara så (handtagen infällda i luckkanterna). Hursomhelst så brukar ugnens "utbyggnad" (eller vad man ska kalla det) framgå av ritningarna på tillverkarens hemsida. Jag förstår din besvikelse, men i värsta fall får du väl karva i skåpstommen.
 
Redigerat:
TowaTei skrev:
Mina luckor är 22 mm.

Mina ugnar sticker för övrigt ut ett par cm, men de ska vara så (handtagen infällda i luckkanterna). Hursomhelst så brukar ugnens "utbyggnad" (eller vad man ska kalla det) framgå av ritningarna på tillverkarens hemsida. Jag förstår din besvikelse, men i värsta fall får du väl karva i skåpstommen.
Aha, gissar att du har ett högkvalitetskök - trodde typ alla var 16 (men har förstått att dyrare kök ofta innehåller mer material).

Tror tyvärr inte att jag kommer att lyckas övertyga min installatör om att karva, hör redan i huvudet hans argument om att det kommer att skada stommen och kommer göra att den sväller av ånga och stekos när man öppnar ungsdörren...
 
ccf skrev:
Tror tyvärr inte att jag kommer att lyckas övertyga min installatör om att karva, hör redan i huvudet hans argument om att det kommer att skada stommen och kommer göra att den sväller av ånga och stekos när man öppnar ungsdörren...
Förmodligen, men det borde ju inte vara omöjligt att lösa. Vi får hoppas att någon annan på forumet har några bra råd.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Förskjut stommen tills d stämmer. Har d en låda under ugnen så kan montören flytta ut den. Det finns typ tjugo monteringshål extra i stomprofilerna som han kan använda för att flytta beslaget 3-5 mm utåt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.