Hej
Jag har ett Miele-kylskåp K 8852SD som blir väldigt kallt trots att jag vrider termostaten till minsta läget. Jag har kollat tätn listerna och dom är hela. Kompressorn går i allafall igång när man stoppar stickproppen i vägguttaget men vet inte om den fungerar som den ska.
Vad kan det vara för fel?
 
Det är temperaturgivaren som är defekt. arr nr 7323302
 
Kan man byta denna själv om man är lite händig?
 
skrev slarvigt, artikel nr på reservdelen hos miele ska det vara :)
Ja det kan man göra, man skarvar givaren på baksidan av skåpet. givarkroppen sitter nedtill på vänstersida bakom kylplattan. dra ut stickkontakten innan du klipper av den gamla givarkabeln först bara ;)
 
Miele har haft förlängd garanti på givaren, hade själv ett rostfritt skåp av den där modellen där jag fick en givare utbytt utan kostnad när skåpet var ca 5 år gammalt. Nu torde dock ditt skåp vara klart äldre men det skadar ju inte att ringa en auktoriserad verkstad och kolla läget.
 
  • Gilla
Hans Wendeberg
  • Laddar…
A
det följer med ett sofistikerat skarvdon oxå
 
Ingen som har lite bilder på var givaren sitter och hur skarvdonet ser ut?
 
Så här ser skarvdonet ut. Följer med en enklare manual hur du ska koppla in den.
Röd tråd på 1 och blå på siffran 2 eller tvärt om :) ( spelar ingen roll egentligen)

Temeraturgivararen hittar du som sagt om du släpper på de nedre plastskruvarna
På kylplattan inne i skåpet, sitter fast med bajonettfattning.
På vänstersida nedtill baktill på kylplattan känner du sen att givaren är nedstoppad
I en plåtficka. Dra ut den, sen baktill på skåpet lossar du 3 st 7 mm plåtskruvar på
Högersida sett bakifrån, där finner du sen den vita kabeln, som du drar ut ut skåpet.
Skicka i den nya givaren och sätt på plats på kylplattan. Skarva sen kabeln med den
Gamla på baksidan bakom kondesorn, ( svarta gallret) . Dit med skruvarna igen.

Glöm inte att bara bryta strömmen innan du klipper kabeln, annars kan elektronikkortet
Paja! Samt en eventuellt härlig stöt ��
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Aeroabuser skrev:
Så här ser skarvdonet ut. Följer med en enklare manual hur du ska koppla in den.
Röd tråd på 1 och blå på siffran 2 eller tvärt om :) ( spelar ingen roll egentligen)

Temeraturgivararen hittar du som sagt om du släpper på de nedre plastskruvarna
På kylplattan inne i skåpet, sitter fast med bajonettfattning.
På vänstersida nedtill baktill på kylplattan känner du sen att givaren är nedstoppad
I en plåtficka. Dra ut den, sen baktill på skåpet lossar du 3 st 7 mm plåtskruvar på
Högersida sett bakifrån, där finner du sen den vita kabeln, som du drar ut ut skåpet.
Skicka i den nya givaren och sätt på plats på kylplattan. Skarva sen kabeln med den
Gamla på baksidan bakom kondesorn, ( svarta gallret) . Dit med skruvarna igen.

Glöm inte att bara bryta strömmen innan du klipper kabeln, annars kan elektronikkortet
Paja! Samt en eventuellt härlig stöt ��
[bild]
Undra om man vågar sig på detta :) Borlänges lokala Miele serviceföretag ska ha 1100kr för en halvtimmes arbete + kostnaden för temperaturgivaren, för att byta på vårt 10 år gamla K8952 SD ed-1. Men det kanske är värt det.
 
1100kr måste vara efter Rut avdrag? Bara givaren kostar ju ca 700kr. Annars är servicefirman extremt billig. De flesta Mielrverkatäder tar 1200-1500 i besök sen givarkostnaden på det :)
 
Samma problem här, kompressorn går hela tiden.
Min "workaround" blev att koppla in en timer som slår på med jämna mellanrum, funkar fint tills jag hunnit fixa givaren.
 
Har köpt hem art nr 7323302 till mitt Miele kylskåp, delen ser ut enl bilden. Bef skarvdon ser ut som bilden. Skarvar jag den så att jag bara klipper bort hela bef skarvdovet? Förstår inte riktigt hur jag hittar/drar ut, givaren ...når jag den på insidan av skåpet alltså??
 
  • Reservdel till Miele kylskåp, artikelnummer 7323302, på bord med förpackning och skarvdon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarvdon med vita kablar inuti ett Miele kylskåp för diskussion om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Det ser ut som om den är bytt tidigare, den svarta skarven,.
Så det är bara att skarva i och vid behov förkorta kablen
 
Tack
Förstår inte riktigt hur jag hittar/drar ut, givaren ...når jag den på insidan av skåpet alltså??
 
A
Tror att den sitter på baksidan av plåten inuti skåpet
Plåten brukar sitta med stora skruvar.
Är det ingen lös plåt så bör det gå att dra ut den ändå.

Den svarta kondensorn bör du lossa för att det skall bli enklare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.