Hej,

Hoppas på hjälp!
Diskmaskinen började larma mitt i ett program igår (Automatic) då larmade alla lampor.

Vi har rengjort backventilen och tagit bort två glasbitar. Nu testade vi att köra maskinen igen (snabb 40c) och nu larmar och blinkar både programlampan den gula och ”till/avlopp” lampan. Vad mer kan vi göra för att få bukt på problemet?

Mvh
K
 
  • Instruktionsmanual för diskmaskin med diagram, knappar och programbeskrivningar, troligtvis på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget proffs på detta, men det där har jag fått på min 14 år gamla miele diskmaskin ibland med. brukar vara lite skräp i korgen-filtret där avloppet går ut. var det det du menade med backventilen? jag tänker nämligen på ngt annat då.

Annars minns jag att det även krånglade lite i början då vi hade både skjöljmedel samt några tabletter som har det inbyggt. det skummade för mycket då och kunde även låta lite mer när den pumpade ut. så fick rådet att endast ha tabletterna och inget annat, sen blev det bra.

Så har du bytt diskmedel nyligen? eller kan det vara mer skräp i filtret eller på vägen ut som påverkar tömningen? står det mycket vatten i botten när du öppnar efter larm?

för mig har det funkat igen efter en rengöring och att jag låtit vattnet sjunka undan innan jag startat igen.
 
Hej och tack Peter. Vi skall se om det möjligen är stopp i avloppsröret, det meckiga är att ta ut hela maskinen. Men rent i sil och backventil så måste vara något annat fel…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.