26 745 läst · 11 svar
27k läst
11 svar
Midja med plåtbleck på fasad
Jag ska ha stående "funkispanel" på min 2-vånings tillbyggnad och för att slippa skarvar i panelen så kommer jag göra en s.k. midja i höjd med mellanbjälklaget.
Där kommer det sitta ett påtbleck som skydd för den underliggande panelen.
Men hur långt utanför panelen ska/bör blecket sticka ut?
Finns någon standard, vad ser bra ut?
Där kommer det sitta ett påtbleck som skydd för den underliggande panelen.
Men hur långt utanför panelen ska/bör blecket sticka ut?
Finns någon standard, vad ser bra ut?
Jag har 100mm's-bleck och om man räknar innifrån och så sitter det från blecket:
12 mm luftläkt/spikläk
22 mm underbräda
22 mm lock
-----
56 mm
Då sticker blecket ut 46 mm från fasadens ytterkant och det tycker jag ser helt ok ut.
12 mm luftläkt/spikläk
22 mm underbräda
22 mm lock
-----
56 mm
Då sticker blecket ut 46 mm från fasadens ytterkant och det tycker jag ser helt ok ut.
Hur långt det sticker ut kan ju vara en smaksak, men ett tips är att se till att det är längre än fönsterblecken under. jag gjorde mina samma, dvs våningsbleck, övre och nedre fönsterbleck, detta gör att kondensvatten droppar på blecken under, ganska störande faktiskt. sen tänk på att sätta blecket innan vindskyddet och spikläkten, så kan vatten som letar sig innanför panelen komma ut istället för in bakom.
1. Jag vill slippa skarvar eftersom jag anser det vara mycket fult och tråkigt.zno skrev:
2. Huset kommer se väldigt stort ut utan dessa midjor.
3. Nästan samtliga nybyggda hus (med bas/z/funkis-panel) jag tittat på har denna lösning och jag tycker det är mycket snyggt.
För övrigt tackar jag för svaren.
Tja...
Kör med ett bleck! Det blir även en snygg indelning. (MEN, det GÅR att skarva också!)
Normen lyder enligt följande:
Vid 15 graders lutning på ett bleck "drar" kapilärkraften upp vatten 45 mm in på blecket. MEN, de flesta bleck har ju en mycket starkare lutning än 15 grader längst ut, så om du inte tänkte använda "raka" bläck utan bock i slutet, behöver du inte hålla ut mer än någon eller ett par cm.
Kör med ett bleck! Det blir även en snygg indelning. (MEN, det GÅR att skarva också!)
Normen lyder enligt följande:
Vid 15 graders lutning på ett bleck "drar" kapilärkraften upp vatten 45 mm in på blecket. MEN, de flesta bleck har ju en mycket starkare lutning än 15 grader längst ut, så om du inte tänkte använda "raka" bläck utan bock i slutet, behöver du inte hålla ut mer än någon eller ett par cm.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 475 inlägg
Det är av praktiska skäl det sitter en midja på nybyggda hus. Husens väggar byggs helt färdiga med ytterpanel i fabrik och då måste man hålla sig under cirka 3,50 meter. Annars kan man inte transportera huset till byggplatsen.Gabbe1 skrev:
Att montera panelen på plats på det resta huset är sällan aktuellt eftersom det är dyrare. Inte särskilt mycket, men tillräckligt för att husleverantören väljer bort det i offerten.
Tycker själv att delad panel med midja är fult.
Inte bara det, det kan också vara svårt att få tag i tillräckligt lång panel för att undvika skarvning av panelen. Man behöver väl minst 5,4meters till tvåvåninghus Och färdig fingerskarvad är olidligt dyrt.Johan Gunverth skrev:Det är av praktiska skäl det sitter en midja på nybyggda hus. Husens väggar byggs helt färdiga med ytterpanel i fabrik och då måste man hålla sig under cirka 3,50 meter. Annars kan man inte transportera huset till byggplatsen.
Att montera panelen på plats på det resta huset är sällan aktuellt eftersom det är dyrare. Inte särskilt mycket, men tillräckligt för att husleverantören väljer bort det i offerten.
Tycker själv att delad panel med midja är fult.
Annars tycker jag det kimtommy skriver, om att det inte ska droppa på blecken nedanför, låter vettigt. Det kan säkert bli världens oljud vid regn annars.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 475 inlägg
Frågar man andra än de stora byggmarknaderna blir det varken svårt eller olidligt dyrt.Mikael_L skrev:
Angående droppljud så är det ju uppenbart ett problem med funkisstil utan taksprång.
Ja det är ju en smaksak.Johan Gunverth skrev:
Jag tycker tvärtom och frugan som är arkitekt har dessutom beställt midja på nybygget så då är det bara att rätta sig efter det
Men visst förstår jag att det blir mer praktiskt oxå, jag hade behövt 5.4m panel på långsidorna där inte ett fönster eller en port sitter.
På gaveln hade det inte gått att undvika skarvar eftersom det är 7.5m til nocken.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 475 inlägg
Jag har 7,5m långa (nya) brädor på en del ställen på huset.Gabbe1 skrev:Ja det är ju en smaksak.
Jag tycker tvärtom och frugan som är arkitekt har dessutom beställt midja på nybygget så då är det bara att rätta sig efter det
Men visst förstår jag att det blir mer praktiskt oxå, jag hade behövt 5.4m panel på långsidorna där inte ett fönster eller en port sitter.
På gaveln hade det inte gått att undvika skarvar eftersom det är 7.5m til nocken.
...men att föredra midjan för utseendet skull är ju helt OK. Det finns ju många gamla hus med snickarglädje som har ursprunglig horisontell panel. Värre är det om man hemsk gärna vill ha "midjelöst" och förutsätter att det är omöjligt nuförtiden.