Har en Siemens inbyggnadsmicro ( med kombinerad varmluftugn) som fick några deciliter vatten över sig som rann in i den. Den började då blinka och pipa som en tokig så jag ryckte snabbt ur sladden.
Provade den igen nån timma efteråt och micron startar men dör efter nån sekund. Varmluftsugnen funkar som vanligt. Tänkte att den får stå med sladden ur ett tag och låta allt vatten torka ur/avdunsta.
Nu efter 6 veckor händer fortfarande inget. Micron går igång men slocknar efter 3 sekunder oavsett program eller vald effekt.

Nån som har nått tips? Nån säkring i den eller nåt?
 
Hej
Skriv gärna microns E-nummer, sitter vid luckan. Kolla säkringen, sitter på någon av elektronikerna.
 
  • Gilla
ml35
  • Laddar…
Det är nog stor risk för elektronikfel.

En mikro bör man kanske inte försöka reparera själv. Det finns risk för läckage av mikrovågor om man gör fel vid ihopmonteringen (och att testköra med kåpan av är totalt nono).

Jag har iofs. aldrig demonterat en micro själv (men det mesta av andra apparater i hemmet), så jag vet inte hurpass väl de farliga delarna är separerade. Men OM man ger sig på att ex. öppna en magnetron, så kan det krävas momentnyckel för att skruva ihop den igen, en ojämnt dragen skruv kan öka läckfältet med en faktor 100. Har dock ingen aning om de delarna i en mikro överhuvudtaget går att öppna, min erfarenhet av ojämnt dragna skruvar kommer ifrån industriella mikrovågsprylar.
 
Ionte skrev:
Hej
Skriv gärna microns E-nummer, sitter vid luckan. Kolla säkringen, sitter på någon av elektronikerna.
E-nr HB86K570S
Ska försöka skruva ner den i helgen och öppna ytterskalet och kolla efter nån säkring.
Det "farliga" i den måste/borde väl sitta mer skyddat längre in hoppas jag?
 
Japp det sitter en säkring på en av elektronikerna, du bör se den ganska tydligt. Är den hel så är det förmodligen inverterkortet som är kass, har bytt några sådana för just det felet du beskriver. Priset ligger på 1 649,60 SEK
 
  • Gilla
Mogge84
  • Laddar…
ullberg
Du har redan fått svaret skulle jag säga

Har två sådana ugnar (HB86K570S, dvs samma som du) - en av dem slutade fungera 2008 med exakt ditt symptom - men eftersom jag hade två och sällan behöver två mikrovågsugnar lät jag det vara.

När även den andra ugnens microdel pajade i vintras med samma fenomen tog jag tag i saken och öppnade upp dem - byte av en säkring i varje ugn (2x10 kr - säkert överpris på lokala Järniabutiken) och vipps var båda micro-delarna igång igen. Skön besparing när man vet nypriset på dessa, och lite trist att jag väntade 7 år med att fixa det...

Säkringen sitter direkt synlig så du kommer inte få några problem - tror kanske jag tog någon bild, återkommer.

/U

EDIT: Jag fotade tydligen bara säkringen på ett bord för att stolt lägga ut på sociala medier med min bragd - behöver nog justera mina prioriteringar... men du kommer hitta den lätt, behöver inte lossa mer än plåtdelarna.

Sen kanske vattnet pajade något mer och säkringen är en följdeffekt av detta - då kanske det blir dyrare...
 
Redigerat:
Har skruvat bort övre plåten nu och hittat en vit säkring. Tror det står M8/2500 på den. Var det den du bytte ullberg? Var köper man en sån? Kan man se på den om den är trasig?

Edit: kan nog stå M8/250C eller G och inte 2500

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser ut som en glasrörssäkring, fast din har ett keramiskt rör, vanligt. Oftast 5 x 20mm, men det finns andra fysiska storlekar.

Det du läser på den skulle kunna tolkas som 8A, 250V , spänningen är inte så petigt, brukar vara 250. Det betyder bara att om säkringen har brunnit så skall den tåla 250V utan att strömmen hoppar förbi.

OM det är rätt med 8A (kan vara 0,8A ?), så är den lite ovanligare, ex. har clas ohlson inte så höga värden. Finns dock på Elfa.

Du kan inte se på den om den är hel, men det går lätt att mäta med en multimeter. och det borde du nästan göra, för om du byter den, och det ändå inte fungerar, så vet du inte om den nya gick direkt, eller om det är ngt. helt annat fel.
 
ullberg
Ja, det var en sådan säkring, som satt på kortet du har i bild (visst sitter den typ rakt ovanför där du lagt den just nu?)

Jag tror inte jag heller hittade något med exakt samma värden men valde en säkring med något lägre märkström och det funkade. Jag köpte mina på lokala järnia-butiken

/U
 
Har en multimeter men hur mäter jag för att se om säkringen är hel eller trasig?

multimetern piper inte om jag mäter över säkringen, är den trasig då?
 
Redigerat:
para skrev:
Har en multimeter men hur mäter jag för att se om säkringen är hel eller trasig?

multimetern piper inte om jag mäter över säkringen, är den trasig då?
Ställ in på Ohm, lågt värde = hel säkring, högt eller oändligt=trasig säkring.
 
A
para skrev:
Har en multimeter men hur mäter jag för att se om säkringen är hel eller trasig?

multimetern piper inte om jag mäter över säkringen, är den trasig då?
piper den när du bara mäter sladdarna och inte över säkringen så är med största sannolikhet säkringen kass
 
Köpte en ny säkring med samma beteckning från elfa och nu funkar den igen! Tack för hjälpen!

Säkringen kostade hela 9kr plus 110kr för frakten men det var det värt
 
para skrev:
Köpte en ny säkring med samma beteckning från elfa och nu funkar den igen! Tack för hjälpen!

Säkringen kostade hela 9kr plus 110kr för frakten men det var det värt
Va....? :wow: Bar dom hem den med specialbud ?

Men kul att det fungerade :)
 
para skrev:
Köpte en ny säkring med samma beteckning från elfa och nu funkar den igen! Tack för hjälpen!

Säkringen kostade hela 9kr plus 110kr för frakten men det var det värt
Den höll ett dygn och vi hann värma lite mat men sen på kvällen var den trasig igen, samma fel, dör efter 3 sekunder. Känns inte som nån ide att byta säkring igen. Något annat är nog trasigt också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.