nån som vet hur en mocrolitväv ser ut?? är det som en vävtapet? är det som en strukturtapet o isf är det olika "grova" strukturer på tapeten?
tacksam f svar!
mvh
dahlino
 
Hej!

Microlit är en relativt tunn stark vit syntetisk duk/väv (non woven) som även också kan kallas armeringsväv i byggvaruhusen. Vad jag vet sätter man upp microliten med tapetklister mot gipsskivor innan målning ( det lär vara lite knepigt) och eftersom väven är så tunn ger den inga skarvar. Har målat direkt på gipsskivor, utan microlit, med toppresultat- för vilken metod man än väljer så är underarbetet A och O.
 
Man använder vävlim till microlit/armeringsväv/målarfilt och är inte så svårt att sätta upp. Själv har jag satt det på mina spånskivebeklädda väggar för att undvika sprickbildningarna som annars blir i skarvarna (struntade i väven i garderoberna och där är sprickorna nu ett faktum).

/Gojan
 
Tilläggas bör att det är DYRT att sätta microlit och sedan måla om du tänker anlita en firma, eftersom det är dubbelt så mycket arbete.
 
tack för svar. vi ska bygga hus o ska ha mikrolitväv. har skrivit kontrakt o förhandlat in det i priset så det blir nog bra!
mvh dahlino
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.