Hej!

Är mycket tacksam för åsikter gällande om jag skall ha microlit eller inte vid mitt nybygge.
1 och en halvplanshus med förhöjt väggliv, alla väggar och tak kommer bli i vitt.
Det är väl inget mer man behöver veta antar jag?

Vad tror ni?:rolleyes:
 
Det finns ju två aspekter... Microlit gör ju att det blir jämnt och snyggt och tar upp rörelse som annars kan ge sprickor, speciellt i ett nytt hus.
Dock blir det ju inte så snyggt om det rör sig mycket eftersom microliten då veckas.

Jag skulle gissa att kostnaderna går ut på ett ungefär, lite mer pyssel och knåp med spackling utan microlit men inte stor skillnad men sen å andra sidan så kostar microlit och lim också...

Jag skulle välja microlit, mindre synliga sprickor och om den rör sig så kan man bara skära bort veck och spackla på sen om ett par tre år när huset satt sig ordentligt...
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Hmmm... min byggare säger att de vill ha 25000 extra för mikrolit / bara måla spackla.. därav frågan..
Måste man göra mer med huset om 3 år menar du?? Fy fasen vad drygt.. :)
 
Finns absolut ingen anledning att kosta på microlit. Förutsätter ju såklart en hyfsat noggrann målare. Blir mycket enklare att laga eventuella sprickor och skador också.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Det svaret gillar man ju... Men vad anser du händer med husets rörelser osv då?
 
Är inte någon större skillnad. Sedan fixar målarna lättare dom sprickor som blir. Ingår oftast i tvåårsbesiktningen.
 
Aha! Ok, visste jag inte, kanon, tack!
 
Ett nytt hus rör sig alltid och sprickor uppstår. Många brukar ha en två års besiktning och då brukar generellt värre sprickor fixas.

Lägger du upp microlit så kommer inte mindre (microsprickor) att synas. Lägger du inte microlit så spacklas allt istället bara. Ytan blir ungefär den samma efter målning men det finns större risk för sprickor i hörn, vid dörrkarmar, uppe vid tak, etc. om du inte har microlit (som då täcker sprickorna).

Vid stora rörelser så kan microliten vecka sig.

Visst är det enklare att laga sprickor snyggt utan microlit, men å andra sidan kommer du troligen att ha många fler.

Beror ju sen på hur mycket/stora sprickor man har men all "lagning" i framtiden gör att du målar på nytt och då blir det fläckigt om du inte målar hela väggen/taket.
 
evergrey66 skrev:
Hmmm... min byggare säger att de vill ha 25000 extra för mikrolit / bara måla spackla.. därav frågan..
Det låter hutlöst! Jag har microlit i snedtak och samtliga innerväggar. Inget kostnadstillägg då huset byggdes för 10 år sedan. I höstas sattes en extravägg upp och där diskuterades heller ingen extrakostnad och det var annan byggare.
Precis som nämnts tillkommer ju spackling om man inte har microlit. Jag tycker att microliten ger lite extra skydd, framför allt om man har småttingar och/eller jyckar. Mina väggar är endast vitmålade.

Jag har inga synliga sprickor. Grundhuset är i betong.
 
yonna skrev:
Det låter hutlöst! Jag har microlit i snedtak och samtliga innerväggar. Inget kostnadstillägg då huset byggdes för 10 år sedan. I höstas sattes en extravägg upp och där diskuterades heller ingen extrakostnad och det var annan byggare.
Precis som nämnts tillkommer ju spackling om man inte har microlit. Jag tycker att microliten ger lite extra skydd, framför allt om man har småttingar och/eller jyckar. Mina väggar är endast vitmålade.

Jag har inga synliga sprickor. Grundhuset är i betong.
25-30000 är ju ett normalt pris för microlit i en villa. Och spacklingen är ju densamma. Microliten är ju utöver. Du hade säkert med microlit i utgångspriset var vanligare för tio femton år sedan
 
Nja - jag byggde ju i egen regi så jag var väldigt petig med kostnaderna och den nya väggen i höstas har ju både "fram-och baksida".

Det skulle vara kul att bygga igen ... får bli i mitt nästa liv :screwy:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.