Hej alla goa, hjälpsamma själar!

Nu börjar det närma sig målningsdags i vårt nybygge och jag har några små undringar:

1. Microlit eller ej? Vill gärna ha både positiva och negativa åsikter om det. Är det en onödig kostnad? Blir resultatet bra ändå?

2. Easy-Up = enkelt, det har jag testat, men är de bra? Sitter de uppe ordentligt?

3. Fönsterbrädor i trä = bra eller dåligt? Tänker mest på att de inte tål väta från blomkrukor? Vad skall man välja för sorts färg för bästa resultat?

4. Taklisterna - kan man måla dem med samma färg som man använder till taket? Allt-i-ett, så att säja?

5. Såg på TV-shop vid något tillfälle att det finns roller som man häller i färgen i, inuti, och målar, så slipper man doppa rollern. Färgen kommer ut jämnt ur rollern istället, utan slabb. Såg så himla enkelt ut på TV... ::) Tuxedo painter, tror jag det hette. Någon som testat det?

Tja, det var väl mina funderingar idag...

Tacksam, som alltid, för era kloka råd och erfarenheter!

//Helena
 
1. Det finns fördelar och nackdelar, visst det är bra men det är lite jobb och kostar en del. Fördelar och nackdelar går jag inte in på. Personligen skulle jag inte sätta upp den. Men jag är yrkesman med lite större möjligheter att bättra göra om osv.

2. Ja, de sitter uppe.

3. Jag skulle inte välja fönsterbrädor i rent trä. Skulle jag ha det så lackade jag dem med en alkyd, kanske båtlack.

4. Visst kan du det.

5. Har inte prövat den själv men rykten säger att den var skit. Det är ganska skönt för axlar och rygg att ta ner armarna för att doppa rullen.
 
helenae skrev:
5. Såg på TV-shop vid något tillfälle att det finns roller som man häller i färgen i, inuti, och målar, så slipper man doppa rollern. Färgen kommer ut jämnt ur rollern istället, utan slabb. Såg så himla enkelt ut på TV...   ::) Tuxedo painter, tror jag det hette. Någon som testat det?
När Hasse Johansson (Allt i hemmet) testat den, sågade han den totalt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.