Hej alla!

Har sökt lite på microcement här på forumet men inte hittat det jag söker.

Har tankar att dra på microcement direkt på kakel och klinker i badrum och wc. Mina två fundering är egentligen om det flammar när det blir fuktigt men att det sen torkar ur eller om det är i princip vattentätt? Har läst att det läggs någon form av ytlack ovanpå allting, blir inte det lite som tätskikt på tätskikt då med risk för kondens mellan dessa?

Har pratat med lite firmor som jobbar med detta men de verkar inte supertaggade på att ge ut info verkar det som så tänker om det är någon här som kört med detta hemma.

Annars gillar jag verkligen resultatet och det verkar i förhållandevis enkelt att få ny ytskikt i ett tråkigt stambyte badrum från -99
 
  • Modernt badrum med microcement på väggar och vitt badkar samt toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ljust badrum med vitt kakel, badkar, handfat och toalett, söker tips om microcement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GreenYoda
K André1223456 skrev:
Hej alla!

Har sökt lite på microcement här på forumet men inte hittat det jag söker.

Har tankar att dra på microcement direkt på kakel och klinker i badrum och wc. Mina två fundering är egentligen om det flammar när det blir fuktigt men att det sen torkar ur eller om det är i princip vattentätt? Har läst att det läggs någon form av ytlack ovanpå allting, blir inte det lite som tätskikt på tätskikt då med risk för kondens mellan dessa?

Har pratat med lite firmor som jobbar med detta men de verkar inte supertaggade på att ge ut info verkar det som så tänker om det är någon här som kört med detta hemma.

Annars gillar jag verkligen resultatet och det verkar i förhållandevis enkelt att få ny ytskikt i ett tråkigt stambyte badrum från -99
Hittade du mer info/gjorde du detta? Jag är lite sugen på att klä in golvklinkersen som förra färgblinda ägaren satte in....hade gärna velat få svar på samma frågor som du.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Hittade du mer info/gjorde du detta? Jag är lite sugen på att klä in golvklinkersen som förra färgblinda ägaren satte in....hade gärna velat få svar på samma frågor som du.
Jag bifogar lite info

Kakel och klinker

Microcement kan appliceras direkt på kakel och klinker.

Om det inte ett badrum och kakel och klinker är mycket ojämnt kan man jämna som vi sa förut (flytspackel) (aldrig i badrumsgolv)

Om man ta bort en platta måste det fyllas upp med rätt material för att jämna det och alltid glasfibernätet på det området (fråga oss om det är dusch område)

Listello kakel som sticker ut borde jämnas med en vinkelslip, aldrig ta ut och jämna senare (det är jobbigare och kan skadas tätskikten).

Fogen kan fyllas upp innan att börja med hela processen, men det är inte ett måste (helt onödig om det är mosaik eller små format). Fogen fyllas med microcement (framför allt i badrummet), aldrig kakelfix eller material som löser sig vid permanent fuktighet.

Kakel och klinker eller ytor som har många skarvarna behöver två gånger Primer, först och efter den andra gången Base. Det är på grund av det finns en stor skillnad mellan fuktigheten som kan dyka upp från kakel eller fogen. Den fuktigheten kan göra att fogen markerar sig senare.

En annan anledning är att den första primer är ojämnt målat, på grund av fogen kan suga mycket Primer, men inte kaklet. När man målar Primer på microcement Base sugas helt jämnt.
 
Hur gick det med microcement på befintligt kakel? Några andra som har efarenhet?
 
Nä vi sket i det och slet ut hela badrummet efter att ha hört att det var fusk med tätskiktet i andra lägenheter med svartmögel som följd.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.