Hej

köpt nytt hus med relativt nytt badrum.
Tyvärr är plattsättningen katastrof, det tandar och ojämna fogar.

Så vi tänker lägga microcement över detta, för att få det estetiskt tilltalande.

Någon här som har erfarenhet av designcement / microcement?

läst på en del men recensioner verkar vara svårfunnet!!

Det finns 2 olika typer, diffusionsöppet och 2-k tät cement.

Diffusionsöppet:
Fördelar: andas och fukt kan vandra fritt.
Nackdel: mer känsligt för missfärgning från fett och kemikalier.

2-k tät cement:
Fördelar: ytan är inte känslig för fett och kemikalier utan är lätt att hålla ren.
Nackdelar: stänger in ev fukt som ”vandrar” bakvägen av kapillär kraften vid klinkerram.
Blir nästan som ett tätskikt ovan plattor. Dubbla tätskikt är inte bra om fukt finns däremellan.

vilket skall jag ta? Era erfarenheter önskas!
 
A
Då det är så få som skrivit om microcement så bidrar jag lite. Skrev följande i annan tråd: Vi körde microcement. Älskar det i badrummet, blev väldigt fint. Hotell känsla, utöver det ordinarie. Det var tråkigt med kakel. Microcement är även bättre då kaklet kan ju lossna efter nån tio år om det är dåligt utfört (vilket hände oss). Microcement håller rätt länge, enkelt med hålltagning osv.

Rekommenderar ljusa färga lager (minst två, helst tre för att få upp ljusnivån) och ljust inredning med rejäla belysningar. Kika på instagram.

Tillägg: måste använda PH neutrala rengöringsmedel. Passar därmed förmodligen inte lika bra i kök.
 
  • Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
Ja kaklet kan lossna om det är dåligt utfört, men det kan väl microcementen också göra eller?
 
A
J Jörgen Ö skrev:
Ja kaklet kan lossna om det är dåligt utfört, men det kan väl microcementen också göra eller?
Ingen aning. Det var dåliga fogar i kaklet och det känns som att det är flera riskpunkter.
 
J Jörgen Ö skrev:
Ja kaklet kan lossna om det är dåligt utfört, men det kan väl microcementen också göra eller?
Hej !
Microcement kan inte lösa sig, men det kan lösa sig underlaget som finns.
Man får inte lägga microcement på plattorna som är lösa eller kan lösa sig.
Inte heller på tapet eller plastmatta som kan lösa sig.
Glas fibernätet håller vibrationer för att inte spricka sig.

Mvh Pedro
 
Förlåt TS att jag lånar tråden lite
Kan man sätta microcement på fibo (trespo) skivor i ett badrum?
Hur gör man runt blandare, handfat wc etc? Måste man demontera dessa och applicera cementen och sen sätta tillbaka eller appliceras cementer runt dessa?
 
  • Gilla
J.Wentzel
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Förlåt TS att jag lånar tråden lite
Kan man sätta microcement på fibo (trespo) skivor i ett badrum?
Hur gör man runt blandare, handfat wc etc? Måste man demontera dessa och applicera cementen och sen sätta tillbaka eller appliceras cementer runt dessa?
Hej !
Ja, det går att applicera på Fibo, MDF eller liknande. Skarvarna med glas fibernät

För att jobba ordentligt och bra är bättre att demontera allt.
Om det smutsas av microcement är mycket svårt att ta bort utan att skada underlaget.
Kanterna måste göra på skivan innan appliceringen (fasad kant, rund kant osv). Där är slipningen som hjälper för att bli fint. Det är omöjligt att spackla perfekt där.

Mvh Pedro Sanmateo
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Fas ett klar!
Köket klart, applicerat av Cmentdesign.
Två badrum kvar att fixa, blir lite längre fram dock.
 
  • Renoverat kök med vita skåp, svart bänkskiva och betongvägg applicerad av Cmentdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med vita skåp, mörk arbetsbänk och betongtexturerad vägg av Cmentdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksfläkt ovanför köksö i nyrenoverat kök med vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat kök med vit inredning och gråa Cmentdesign-ytor, modern fläkt och naturligt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stiligt! Var det svårt att få till det?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stiligt! Var det svårt att få till det?
Tack! Jag hade firma Cmentdesign Helsingborg som gjorde det åt mig. Blev dock förvånad hur mycket jobb och antal lager som las på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.