Tänkte dela med mig lite erfarenheter efter att ha gjort detta för första gången. Jag tyckte det var svårt.
Jag är snickare och plattsättare och hade även en kollega som gör microcement att bolla med vilket verkligen hjälpte. Jag had nog inte klarat det utan honom.

Vi valde en ljusgrå färg och tycker detta blev perfekt då vi har ett litet badrum utan spottar. Jag tror man ska planera noga innan man väljer färg.

Vårt badrum var plastmatta från 80 talet, kakel på väggar. Väggarna är olika så en var betong, en lättbetong och en dubbelgips. Med tanke på detta så valde jag att sätta fibernätet först för att göra det starkare.
Jag tog bort all vvs själv och återmonterade, tänk på att planera var du ska förvara allt och var noga att töm wc så att den inte står och droppar.
Jag ruggade upp plastmattan noga med fint slippapper och min oscillerande slipmaskin och tvättade med tröd.

Sedan spacklade jag alla fogar med vanligt fix. Se äve till att spackla där det ev är ojämnt pga högre fogsrprång mellan plattor.

Jag använde mig av Fest floor och först applicerar man kontaktlimmet och nät. Det är lite kladdigt men var inte så svårt. jag testade lite i ett hörn på mattan först och såg att det fäste väldigt bra då jag testade ngn dag senare.
Hade läst på lite om detta ang fäste på plastmattor. Det är många olika bud men jag beslöt mig för att det borde gå bra och det fäste jättebra. Köp lite festkontakt och testa först om du är osäker.
Jag tejpade upp näten så att dom fäster först. Jag var slarvig och mätte inte så noga, det bör du göra så att det inte blir så stora glipor.
Den var kladdig att jobba med men inget större problem. Sedan när det torkat slipade jag bort eventuella ojämnheter.

Täck noga utanför badrummet med papp. Jag var återigen lite slarvig och tänkte att jag behövde inte täcka så noga. Du drar med dig skräp ut och både microcement och kontakt är väldigt svårt att få bort efteråt och man ska vara försikig.

Sedan applicerade jag microcement. Detta var mycket svårare än jag trodde. Körde med vanliga spacklar. Den torkar fort och detta är svårare än vanligt väggspackel tex. Det är klutrigt i hörn och tak-vägg vinkel och brunn. Jag använde fingret i hörn men det är tydligen bättre med ett verktyg enligt min kollega. Min kollega använder även platta spacklar med handtag ovanpå och hävdar att detta ger mindre fläckar.
Jag missade även att spackla över vissa ojämnheter på kakel och detta kan synas när man väl drar på microcement. enkelt att åtgärda men det bästa är ju att spackla sånt först.
Den blir lite flammig och det är svårt att avgöra hur det ska se ut :) Men vi är nöjda iaf. Jag tror även det blir skillnad när man gör det själv till skillnad mot ett proffs. Det ser både snyggt ut men ser även lite smutsigt ut kanske :)

Jag drog på två lager. Microcementen torkar snabbt så ha lite vatten nära så du kan rengöra spacklar då och då. Ha extra handskar tillgängligt och även kanske extra byxor oxh som sagt se till att ha täckt utanför badrummet. När den torkar blir den korning och kan lossna från handskar.

Sedan slipade jag det och applicerade lacken. Den var väldigt smidig att applicera och då ändrades även färgen lite och blev jättesnygg.

När jag monterade tillbaks all vvs var jag noga och såg till att den inte fanns ngn smuts på klämringar och kanske fettade in lite till.
Jag fukmätte även badrummet med en fuktmätare innan jag satte igång. Så då har jag lite koll att jag inte byggde in ngn fuktskada.
När väl allt är klart så kan man se att man missat på ngt ställe. Jag hade ngt ställe där väven syntes. Då är det bara att rugga ytan lite, applicera microcement igen och lacka.

Vi är jättenöjda med resultatet och tycker det blev så snyggt. Det tog väl fem dagar att göra allt detta. Då räkar jag även in tid med vvs så det är väl ok. Tror ett proffs gör det snabbare.
 
  • Gilla
verobar och 3 till
  • Laddar…
A
Grymt inlägg! Nu kan jag stryka microcement från potentiella material när gästtoan ska fixas, är långsam med väggspackel så om detta torkar ännu snabbare är jag chanslös.

En grej som jag tror många, inklusive mig själv, undrar är om du har några bilder från själva jobbet men även resultatet?
 
Maalox
Tack för delade erfarenheter. Vore intressant att se bilder före och efter, om du är okej med att lägga upp detta.

Du nämner att du mätte fukten för att försäkra dig om inte bygga in fukt. Finns det andra risker med att lägga microcement i äldre badrum? Vad säger försäkringsbolag te x vid en eventuell fuktskada?

Edit: såg nu att jag var två på bollen gällande bilder.
 
Spännande! Skulle vara intressant att ta del av bilder. Min kompis funderar på att lägga microcement på plastmatta (men låta väggarna vara kaklade). Jag har noll utbildning, men känner mig som en riktigt bra målare så har erbjudit mig att hjälpa till med jobbet.
 
Inte så sugen att lägga ut bilder. Har dåliga erfarenheter då folk blivit aggressiva efter det.
Och i ett tidigare inlägg skrev ngn bestämt att man inte får sätta microcement på plastmatta.
Men det gick bra och enligt återförsäljaren för det inte heller ngt problem och är man orolig so testar man först 👌
 
  • Gilla
verobar och 4 till
  • Laddar…
A
B byggeskafram skrev:
Inte så sugen att lägga ut bilder. Har dåliga erfarenheter då folk blivit aggressiva efter det.
Och i ett tidigare inlägg skrev ngn bestämt att man inte får sätta microcement på plastmatta.
Men det gick bra och enligt återförsäljaren för det inte heller ngt problem och är man orolig so testar man först 👌
Full respekt för detta! Tack för du delade sina erfarenheter, det är sådana inlägg som gör detta forum så bra. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.