Hej!

Har nyss fått ett besök av anticimex å dom hittade tillxäxt på takfoten!!

Jag vet att vindskivan som stuprännan sitter i hade börjat ruttna när vi flyttade in men man va ju dum i huvudet som inte gjorde nått åt det, så har det spridit sig till takstolarna , mycket mycket lite,

Så till våren tänkte jag byta vindskiva, sätta upp ventiler vid nock ( som jag tycker att det borde vara redan),

Sen har jag hört att det ska finnas nått att spruta på bjälklaget så det inte sprider sig vidare, vad är det å vilka gördet , är det anticimex som sköter det genom försäkringen??

Har ett elementhus från 1982

Är det nån som har några råd på vad jag ska göra!!
 
finns mögeldödande medel t ex BorEx att köpa i bygghandel. Det tar död på all mögel. Jag rollade på det på ett område på en vägg som var angripet. Det är ju dock viktigt att se till att orsaken till att det uppstått försvinner. Annars kommer det tillbaka.
 
ok ska köpa det till våren då det är torrt å när jag byter vinds skiva!!

Orsaken till det är nog att huset va välldigt dåligt målat när vi köpte huset :'(

Och skivorna som ska bytas är dom som stuprännan sitter på , å den ligger alldeless ovanför altantacket i söderläge!

Så mycket sol , regn stänk å dåligt målat är nog ingen bra kombination :(

Så jag tror inte det kommer tillbaka efter jag har bytt ut brädorna å rollat på takstolarna som det spridits sig till.

Men tycker ni att man ska sätta upp ventiler uppe vid nock ??

Det är ett element hus 1982, det är en lite tjockare brun papp mot yttervägg uppe på vinden!

MVH linus
 
Angående mögelmedel, ring till någon tillverkare, tex www.jape.se (tillverkare tex boracol och mögel fri) för råd kring vilket medel du ska använda. Olika medel verkar på olika sätt (tex kan inträngningen i träet variera) och det är därför inte säkert att giftigast är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.