Hej,

Nuläge:
* Jag ska dra el, varsin fas till ugn (3000W, 230V) samt micro (typ 1000W antar jag, 230V).
* Det enda uttaget som finns i närheten av där dom ska vara delas med för mycket annat för att kunna användas till någon av apparaterna.
* Jag har tillgång till ett 16mm rör som kommer ut i en dosa på lämpligt ställe, från vinden
* Jag har ett 20mm rör över från elcentral upp till vinden som mynnar ut nära 16-röret.
* Jag vill helst använda dessa två rör istället för att snika en fas från spisuttaget som "alla andra" verkar göra.
* Jag vill inte dra några fler rör eller ha utanpåliggande kablar nånstans.
* Jag har ett gäng lediga 10 och 16 automatsäkringar i elskåpet
* Jag vill helst ha 16A till vardera apparat, således 2.5mm2 kabel. Tänker det är "lika bra när jag ändå drar..".
* Alla säkringar i elskåpet, inklusive de tre för spisuttaget är "enkla", dvs alla faser kan brytas separat, inga allpoliga brytare i sikte.
* Sitter en JFB på hela klabbet.

Såhär föreslog en elektriker att jag enklast löser det:
EKK 5G2.5mm2 från elcentral (3x16A säkringar) till vind, i 20-röret, sen kopplingsdosa IP65, sen 4G2.5mm2 ner i 16-röret till köket, där ett "dubbelpoligt" dubbeluttag monteras på dosan (eller vad det nu hette, så man inte behöver ha uttagen parallellkopplade, dom ska ju ha varsin fas).

Vad jag förstår är detta OK, men helst borde jag ha allpolig brytare.

Allra helst hade jag velat ha varsin 3G2.5mm2 hela vägen från varsin säkring i centralen i varsitt rör ner till varsin dosa bakom vitvarorna med varsitt enkeluttag monterat. Saknas dock rör för det...

Kommentarer? (Jag har försökt läsa alla ugn/häll-trådar som finns men är fortfarande inte 100 på hur detta är vettigast att göra, lyckas inte bestämma mig för vad som "duger", det är ju ett visst glapp mellan vad som är tillåtet och vad som är optimalt......)

P.S. Det finns egentligen ytterligare ett 16rör till samma dosa, men där har jag tänkt dra ner nätverkskabel för en köksmediaspelare. Får man blanda nätverkskabel och starkström i samma dosa? Antar jag lär sätta ett lock istället den dagen åsså byta uttaget mot ett utanpåliggande som monteras just bredvid. Näslock där det då kommer ut nätverk på ena sidan och ström till uttaget där på andra sidan.
 
Det befintliga 16 röret blir ett 10A uttag för micron, det behövs bara 10 A och du kan ha vattenkokaren på samma uttag men kör helst inte samtidigt.
20 röret skarvar du och skickar ned i väggen till en ROT dosa (senildosa) och ansluter till din ugn.

Det är lite pilligt men det brukar gå att få in rör i befintlig vägg.

Prototypen
 
Vi börjar i botten. NEJ du får inte dra vanlig nätverkskabel i samma dosa. Kravet är att allt i den dosan ska vara isolerat för 230/400V och det är inte en nätverkskabel, därmed får den inte vara där.

När det gäller el är jag inte behörig men enligt vad jag har fått lära mig så får man dra flera oberoende faser i samma rör fram till första kopplingspunt. I ditt fall skulle det bli vinden och sen ska det gå delat.
 
Tack för kommentarer!

Nu när jag vet att man inte får blanda i dosan blev ju livet lite enklare på elfronten (men besvärligare på nätverksfronten ;) ). Kan dedikera dosan till att husera ett sånt där special-dubbeluttag utan att fundera mer på det.

Jag ser inte vitsen med att köra 10A/1.5mm2 när jag lika enkelt kan köra 16A/2.5mm2? Lika bra dra dit ordentligt väl så det funkar även om jag köper monstermicro om fem år eller kanske en sån där kombinerad micro/ugn?

Så jag är lite kunnigare men kvar vid elektrikerns förslag ändå? Eftersom jag inte hittar 4G2.5mm2 undrar jag om man kan strippa en ledare från en EKK5G2.5 och skjuta ner resterande fyra i röret? Det får plats bara fint, jag har provat. Har faktiskt dragit redan också .. men vill inte ta hit elektrikern för inkoppling innan jag säkrat att jag är nöjd med hur det blir. Det jag nu lutar mot är att låta honom koppla in är alltså följande kedja:

Elcentral - EKK5G2.5 i 20 rör - kopplingsdosa på vinden - 4 av ledarna från en EKK i ett 16 rör - dosa bakom ugn/micro - dubbeluttag med separata faser

Hur skulle jag snyggast göra med säkringar i centralen isf? Kommer ju aldrig vilja använda den tredje möjliga fasen i EKK'n till något, skulle isf vara något på övervåningen och jag vill inte splitta en trefas till ugn/micro/övervåning, blir ju galet rörigt. Således tänker jag att man kopplar detta på två 16A-säkringar och markerar att dom hör ihop (delar ju nolla osv).
 
Attans .. hittade just denna tråd där detta sägs:

sawsaw skrev:
Reglerna säger så här:

Du får dra två faser till två olika grupper i rör från centralen till en kopplingsdosa (den första efter centralen) där du måste splitta dom. Du får inte ha två olika faser i apparatdosor.
Om detta är korrekt är ju funderingar runt 4st 2.5'or i ett rör eller att dra 3G2.5 i varsitt rör till den här dosan irrelevanta, man får int'. Det där dubbeluttaget med separata faser som elektrikern nämnde och tyckte jag skulle ha är med andra ord regelvidrigt och borde inte få säljas, går ju omöjligt koppla in det utan att bryta mot reglerna?
 
Måste du ha en kopplingsdosa på vinden då? Kan du inte dra från centralen rakt ned i köket till en kopplingsdosa och sedan grena därifrån till två uttag. Då blir det ju inte regelvidrigt.
 
Regeln säger väl att samtliga kopplingspunkter skall vara uppmärkta, inte att man måste splitta efter första.

Det är enklare regler för kontor än för villor. Där krävs mindre hänsyn till möjliga fel begågna av okunskap och t.ex. trefas kan hanteras med mindre restriktioner. Trefaskablar, kopplade till uttag där en fas i taget används och övriga skarvas på X är tillåtet mm.
 
uttag med separat brunnständning är till för att man ska kunna ha ett permanent och ett styrt uttag från samma fas. tex en brunn med permanent spänning för micron och en timerstyrd för kaffebryggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.