Via olika länkar på FOG:en (festoolownersgroup.com), kom jag till den här sidan om/för Micro Fence. Visserligen är det en reklamsida, men om ett Micro Fence är i närheten av vad det lovar framstår även parallellanslaget till OF2200 som rätt basic. Gillar också principen att det är gjort för många olika fräsar. Systemet är inte gjort av någon frästillverkare, utan är ett rent extratillbehör.

Om jag förstår systemet rätt provfräser man först, mäter med skjutmått och rattar sig fram till det mått man vill ha med hjälp av den uppmätta skillnaden. Eftersom anslaget MF har mikrometerprecision verkar det väl rimligt att ha ett matchande skjutmått och inte det som ligger längst ner i verktygslådan, under en rörtång...
 
Den ser onekligen fin ut. Angående att mäta med skjutmått och justera så fick jag intrycket av att du bara gör det en gång - när anhållet installeras, sen finns det en skala på själva anhållet. Men jag kan ha missuppfattat detta. I vilket fall så tror jag aldrig att jag kommer att behöva större noggrannhet än vad jag kan få vid FE-OF 1000/KF 483358 till of1010, alternativt motsvarande justerenhet till mof 96. Däremot repeterbarheten verkar trevlig, det är inte så smidigt eller exakt med repeterbarheten med FE-OF 1000/KF.

Vet du vad edge guiden och circle guiden kostar?
 
Dom har priser på hemsidan, edge guide och circle jig i kit kostar 339 USD, sen tror jag man måste ha en baseplate också ca. 60 USD. Dvs totalt ca 400 USD inte alls speciellt billigt, men säkert väldigt bra.
 
Daniel: Det beror säkert på hur man menar. Å ena sidan kan man göra som du beskriver och etablera avståndet till centrum. Jag fick å andra sidan intrycket av att metoden gick ut på att man provkörde för att få fram avståndet till frässtålets bortre kant från användaren sett. Det är ju samma sak fast använd på två olika sätt. Centrumorienteringen kräver beräkning med växlande ståldiametrar, medan kantorienteringen kräver återkommande provfräsningar.

ottot: ja det var ju saftiga priser, men kanske inte oöverkomligt. Sen behöver man säkerligen olika adaptrar till olika fräsar också, om det ska passa till flera olika.

Ska se om det finns att köpa i England.
 
Finns den i metric? Imperial känns lite B.
 
Micro Fence finns hos woodworkersworkshop.co.uk, tyvärr fungerar inte länken till just de här produkterna precis nu, men det är väl bara att titta igen.

Edit: Det kanske bara är tum på de sakerna, men jag tyckte de pratade om mikrometer-nånting, men det kanske inte betyder metriskt för dem. Det gör ju saken betydligt sämre i så fall. Tråkigt om man ska behöva gå tillbaka till imperial för att använda det modernaste (?).
 
Redigerat:
pär h skrev:
Repeter barheten på FE-OF 1000/KF 483358 till of1010 går utmärkt att fixa.
Sätt en stoppring [länk]
på båda stängerna mot fotplattan lås fast.

Mvh Pär H
Men det kan väl bara säkra ett mått, som jag tolkar repeterbarheten Micro fence är att du har en given skala att komma tillbaka till, när du vill, för hur många måttsättningar/frässtål du orkar med att okumentera.

Eller tänker jag helt tokigt här
 
Nimajneb skrev:
Men det kan väl bara säkra ett mått, som jag tolkar repeterbarheten Micro fence är att du har en given skala att komma tillbaka till, när du vill, för hur många måttsättningar/frässtål du orkar med att okumentera.

Eller tänker jag helt tokigt här
Nä, jag tror du har rätt. Eller så har jag också förstått fel.

Icke desto mindre är tipset med stoppringar en bra ide som jag aldrig har tänkt på tidigare - tack för det pär!
 
Jag har nog missat något för jag har ej sett någon given skala så att man kan flytta anhållet fram och tillbaka.

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Jag har nog missat något för jag har ej sett någon given skala så att man kan flytta anhållet fram och tillbaka.

Mvh Pär H
Nä, det har du kanske rätt i. Då förstår jag inte hur man kan ha någon repeterbarhet över huvud taget. I så fall är ju bara mikrometerjusteringen bra för att förändra anhållet någon mm för at justera efter behov efter att med skjutmått har uppmätt hur stort avstående mellan anhåll och fräs faktiskt var i verkligheten.
 
...och därmed svalnade ha-begäret markant q(;^;)p
 
Om man inte räknar från centrum av stålet (vilket jag i princip aldrig gör) är kanske inte det så avgörande, eftersom man byter stål så ofta.

Ska kolla runt lite mer på sidan där, jag tror ändå på de där grejorna, för de såg ut att ha en otrolig finnish.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.