Tjena!

Jag köpte en Festool MFT/3, en CMS-VL med fräsinsatsen och en OF-1400 för några månader sedan som jag hittills varit otroligt nöjd med. Har nu surfat runt och blivit lite sugen på att komplettera med TS-55 insatsen för sänksågen (vilken jag redan har), insatsen för sticksågen CMS-PS samt glidbordet för att fästa vinkelanslaget från TS-55 insatsen på.

Tyvärr så är ju dessa prylar inte gratis. Glidbordet, TS-55 och sticksågs-insatsen går på ca 7500 kr tillsammans. Är de värda det? Jag står inför ett större renoveringsprojekt och vet inte riktigt hur viktig en bordssåg är när jag redan har tillgång till MFT-bord, kap/gir såg och sänksågen med tillhörande skenor. Glidbordet ser sedan ut som en trevlig uppgradering (även för fräsinsatsen) men den är jobbigt dyr.

Har även kikat på Incras LS Super System anhåll som enkelt går att fästa i MFT-bordet med hjälp av en Precision Plate. En lösning som verkar ge fantastisk precision i arbetet och möjligheten att göra snygga fogar snabbt och effektivt. Någon som provat detta?

Verktygen kommer användas i allt från renoveringsarbete till enklare möbeltillverkning. Finns det någon där ute som har dessa tillbehör och kan ge lite synpunkter på om det är bortkastade pengar eller vettiga kompletteringar?
 
Har ingen erfarenhet av Incra insatsen, dock har jag sänksåg och CMS insats. Är ganska trevlig men man är begränsat till ca. 50mm materialtjocklek. Tillräkligt för mig iaf...Glidbordet ser jag som ett måste, inte bara för sänksågen , även mer för fräsbordet. Smakar det så kostar det.
 
Har också TS55 modulen och enda anledningen var att jag har två 55or, den nya och den gamla. 50 mm räcker oftast men inte när man ska klyva en 45 mm regel i 45 grader. Men till finsnickeri duger kapaciteten. Till bygg skulle jag nog välja 75 modulen men sågen kostar en bra slant.
En annan sak som är värt att tänka på är att det är bökigt att montera sågen på modulen så det kommer att sluta med att du köper en till såg :) och då är det ju lika bra att ha 75 monterad och 55an fristående.
 
Hehe jo, var inne och snackade med Toolab om bordet idag och de sa samma sak - folk kommer tillbaka och köper en andra såg för att det i längden är jobbigt att montera den. Att ha 75:an monterad och 55:an lös är helt klart en lockande lösning.

Jag kommer nog hur som helst köpa glidbordet. Det ser väldigt trevligt ut i allmänhet och i synnerhet när jag ska fräsa spegelluckor till köket. Efter det kommer man väl vilja komplettera med vinkelanslaget som medföljer sågmodulen. Eftersom att det är väldigt dyrt löst så kan man ju lika gärna skaffa hela sågmodulen. Känner jag mig rätt så kommer jag då resonera att det är lite synd att köpa 55-modulen när man ändå kan passa på att "investera" i 75-an direkt så att man får den större kapacitet.

Får räkna lite på skillnaden i slutkostnaden men jag har redan en känsla av hur det här kommer sluta...

Ny fråga - använder ni "dogs" till 20-mm hålen i MFT-bordet för att justera anhållen och vilka rekommenderar ni i så fall? Har sett att exempelvis Axminster säljer från Veritas men att döma av recensionerna verkar passformen tveksam.
 
Jag använder Masses dogs, är dock osäker på om han säljer fortfarande men du kan väl alltid pma honom och fråga?


Visa bilaga 104559

Annars tror jag Parf dogs på Axminster har fått gott rykte på festoolownersgroup.
 
Tack för tipset, har kört iväg ett pm. Hittade även en rek på http://marxing.de/ när jag googlade runt efter Masses dogs och de såg intressanta ut.
 
En annan ide är väl att höra med närmsta mekaniska verkstad, det är ju ingen komplicerad pryl direkt. Har själv fått tillverkat både rail dogs och mft mall för fikapengar.
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Jag har ett par parf-dogs och ett 'vanligt' par bench-dogs från Axminster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.