Hej! Har ett hus med mexitegel på långsidorna och ska nu öppna upp i teglet och sätta in en ny altandörr, har alltså inte varit någon dörr innan. Min fråga är nu om det är speciella stenar man sätter runt fönster och dörrar för att få till den ojämna ytan på kortsidan, de stenar jag har liggande är ju släta på alla sidor utom "framsidan". Om det är speciellt tegel så undrar jag om det går att få tag i och isåfall var?
 
M
Hej och välkommen till byggahus!

Det finns både mexi med två släta stötar och med ena stöten klippt. Att beställa mexitegel idag vet jag inte så mycket om, men ring runt till murarfirmorna i din närhet, inte helt otroligt att de har några gamla pallar ståendes för reparationsabeten. Kanske vill de bara sälja om de får göra jobbet?

Det finns lite olika nyanser så se till så det blir rätt.
 
Men ska du öppna upp får du ju tegel över, det är ju bara klippa dom och sätta i smygen.
 
M
Andreas Möllerstedt skrev:
Men om jag klipper får man väl inte till den ojämn kant?
Jo, det är så de ojämna kanterna är gjorda. Ett block med släta sidor runt om, klipp av det i mitten på längden och du får två klassiska mexistenar. När man plockar från en ny pall så ligger de ihop så de passar exakt i varandra två och två.
 
Så jag kan få till den ojämna kanten själv om jag har en sten som är rak på alla sidor? Vad klipper jag med då?
 
M
Tja, en tegelklipp behövs till det, eller en murarhammare om man har de skillsen. Alternativt denna metod:

[video=youtube;30xWoN781wM]http://www.youtube.com/watch?v=30xWoN781wM[/video]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.