Hejsan!

Ny på forumet och ny som hus ägare (snart iaf, i oktober! :D)

Har en liten fråga hur man på bästa sätt fixar till detta.. (se bilderna) Enligt besiktningsmannen va det ingen jätte fara men bör åtgärdas snarast så det inte blir frost skador och liknande.. Och detta var ända stället på huset som han såg några skador på fasaden! =)

DSC_5973.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_5975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_5978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är dem två större släppen vid fönstret samt lite småsprickor vid några tegel stenar..

Alla tips mottages tacksamt! =)
 
D
borde väl inte vara mer än att lägga i lite murbruk :) se till så det blir samma nyans bara.
 
D
svårt att tro att problemet är mer än det estetiska, men jag är inte den mest kunnigaste här på forumet heller! Måste vara ett väldigt fräscht hus om du inte har mer sprickor än sådär. Det är mig veterligen vanligt med sprickor i just mexitegel.
 
Okej, Hur ska man göra i dem små små sprickorna som går på kortsidorna av vissa stenar?

Tack, ja det är väldigt fräscht! =) Har inte sett mer sprickor.. får väl se sen när man flyttar in å går å synar sakerna när man är ute å grejar! Men va där idag och titta lite extra men såg inget mer =)
 
Dom två hålen i nedersta tegelraden ska vara så, det borde vara några stycken längs alla väggar med tegel, eventuellt även några en bit upp (på långsidorna). Dessa hål är ventilationshål, så att materialet bakom teglet ventileras.
 
D
grattis till det nya huset förresten :) precis som Demmpa säger, så behöver du inte göra något åt det. Det var tänkt som ventilation en gång i tiden. Jag har pratat med en murare angående mitt hus och han sa i stort sätt att dom aldrig sätter såna ventilationshål nuförtiden utan att dom gjorde hålen för att ventilera ur fukten ur murbruket som hamnade bakom väggen när dom murade. Vet inte vilken variant som stämmer, min eller demmpas. Men du behöver inte göra något åt dem, dom har varit där sen huset byggdes.
 
Såna sprickor finns på alla mexitegelhus. Det är helt enkelt en usel sten att mura med. Men borra o knacka bort gammal bruk sen köper du färgat(vitt) bruk och fogar om.
 
Tack för svaren!

Ja det ska bli spännande med hus! =)

Ja dem hålen där nere vet jag ska vara så, men tänker på dem små sprickorna i fogen längst med kanten på stenen.. (se bild)

DSC_5975.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man knacka bort fogen där också och "börja om"? Ser ut som det har kommit av att dem två större "skadorna" vid fönstret kommit..
 
D
jag hade nog inte gjort nåt åt de där. men annars äre samma. knacka bort löst och fyll med bruk.
 
Kör samma bruk som till dina större lagningar och sen spritsa in bruket med en påse eller dylikt. Såna tunna sprickor är en utmärkt grogrund för frostsprängning
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
myrstack, kan du förklara för en mindre erfaren vad frostsprängning är? är det för att vatten går in och sen när det fryser så expanderar det och tar sönder materialet i vilket vattnet befinner sig? :)
 
danpih skrev:
myrstack, kan du förklara för en mindre erfaren vad frostsprängning är? är det för att vatten går in och sen när det fryser så expanderar det och tar sönder materialet i vilket vattnet befinner sig? :)
Du svarade på det själv i princip. En liten spricka blir snabbt större då det kan räcka med lite vatten initialt som expanderar vid frost och spränger bort material. Speciellt en svensk höst med små sprickor under fönster
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.