Hej.
Har problem med en gavel där mexiteglet spricker, senast en stor bit som en hel sten.
Min teori är att stenen suger åt sig fukt, sen blir det minusgrader och stenen spricker. Mexiteglet är målat med vattenbaserad betopaint. Men detta är många många år sedan. Någon som har tips på åtgärd? Målat mexitegel på husgavel med synliga sprickor och en stor bit som fallit ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucket mexitegel på gavel med en stor del bortfallen, målat med vit betopaint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ett foto som ger en bättre överblick över hela fasaden?
 
A ati skrev:
Har du ett foto som ger en bättre överblick över hela fasaden?
Hej. Bara detta för stunden
 
  • En beskadigad vitmålad tegelvägg ovanför ett fönster med en obehandlad betongplatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
På något sätt blir det för fuktigt där. Det kan rinna på insidan från taket, vara läcka inne eller regn som slår mot väggen.

Färgen släpper inte sådär hur som helst.

Skulle börja med att kolla insidan av väggen och sen taket.
 
Är det verkligen mexi?
 
AXS AXS skrev:
På något sätt blir det för fuktigt där. Det kan rinna på insidan från taket, vara läcka inne eller regn som slår mot väggen.

Färgen släpper inte sådär hur som helst.

Skulle börja med att kolla insidan av väggen och sen taket.
jag har rivit källarväggarna inifrån vid renovering, inga problem. Taket la vi om förra sommaren och råsponten var då snustorr när det gamla kom av.
 
M Mapet890 skrev:
Är det verkligen mexi?
Japp
 
N
Allt mexi går sönder/spricker till slut. Tror inte det har med färgen att göra.
Laga upp stenen med bruk, så det ser ut som en hel tegel och måla den vit.
Så gjorde vi på stockholm stadion, dock inte med vit färg.
 
har du ändrat något inne i huset typ ställt en bokskåp eller soffa mot den nu skadade väggen? Väggen kan ha blivit mindre uppvärmt inifrån ( bättre isolerat) och torkar långsammare efter den blivit våt. Det kan orsaka frostskador på din fasad. Min gissning....
 
Ser inte ut som det har kommit så mycket vatten förut på fasaden, eftersom färgen är vit och fin, inga fläckar.
 
Finns det någon bild längre ifrån?
 
Mexitegel är det, men det är inte de vanligas djupa stenarna utan en tunn variant som bland annat sattes när man ville byta från tex träfasad till mexi. Nästan lite som att sätta kakel.

Det kan säkert ha förekommit andra applikationer också.

Orsaken är högst troligt frostsprängning, tyvärr kan målningen ha haft negativ inverkan. Även om färgen är diffusionsöppen påverkar den fukttransporten negativt.

I vilket väderstreck ligger denna gavel som du har problem? Norr? Är det lika illa högt och lågt på fasaden?

Jag skulle inte påstå att all mexi spricker till slut men sprickor i fogar förekommer nog i princip överallt men inte i teglet. Denna typ är dock extra känslig eftersom vidhäftningen mot mexisten är sämre än annat tegel.

Du får nog göra en noggrannare undersökning för att få en uppfattning om omfattningen på hela huset innan det går att rekommendera någon åtgärd.
 
N
mexitegel mexitegel skrev:
Mexitegel är det, men det är inte de vanligas djupa stenarna utan en tunn variant som bland annat sattes när man ville byta från tex träfasad till mexi. Nästan lite som att sätta kakel.

Det kan säkert ha förekommit andra applikationer också.

Orsaken är högst troligt frostsprängning, tyvärr kan målningen ha haft negativ inverkan. Även om färgen är diffusionsöppen påverkar den fukttransporten negativt.

I vilket väderstreck ligger denna gavel som du har problem? Norr? Är det lika illa högt och lågt på fasaden?

Jag skulle inte påstå att all mexi spricker till slut men sprickor i fogar förekommer nog i princip överallt men inte i teglet. Denna typ är dock extra känslig eftersom vidhäftningen mot mexisten är sämre än annat tegel.

Du får nog göra en noggrannare undersökning för att få en uppfattning om omfattningen på hela huset innan det går att rekommendera någon åtgärd.
Mig veterligen är väl alla mexitegel fasad och tunna, har aldrig sett 2 olika storlekar på bredd på sten.
Vart har man dom vanliga djupa stenarna då? Allt kramlas väl?
Mexisten spricker för att dom är för hårda och klarar inte rörelser, och dom spricker vid minsta rörelse i stommen. Och fryser lättare sönder då dom inte absorberar vatten.
Sprickor i fogarna är ju såklart vanligast, men all mexitegel kanske inte spricker.
Men är ganska vanligt.
Man ser ju på bilden ovan att färgen den är målad med inte är diffusionsöppen.
 
Redigerat:
M Mapet890 skrev:
Finns det någon bild längre ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.