Hoppas någon här kan ge mig ett slutgiltigt svar på en idé jag har. Kan man använda mexitegel som kantsten runt rabatter och planteringar?

Vanligt tegel funkar inte i marken, det måste vara speciellt marktegel. Så långt är jag med. Men mexitegel är ju inte som vanligt tegel, det är ju en sorts kalksandsten som tillverkats på kemisk väg. Så frågan är om sådana är lika känsliga för frost osv?

Och blir dom missfärgade av att ligga på/i marken? Tänkte ha fiberduk och sand under och i fogarna.
 
Smågatsten fungerar bra här i Västra Götaland. Mellan rabatter och gräsmatta och helt utan underarbete och extra grejor som fiberduk mm. Gärna sand i fogarna. Har klarat tjäle utan att rubbas i över 20 år.
 
Men det är väl en väldans skillnad på mexitegel och smågatsten?
 
Om inte mexitegel är lämplig kanske smågatsten är ett alternativ. Tänkte jag.
 
Ah du tänkte så. Jo dom är garanterat lämpliga, men dels är dom per definition små och jag har ca 80 meter kant som ska läggas, dels slumpas nytt mexitegel bort till väldigt förmånliga priser på blocket. Sedan tänker jag att det kunde vara snyggt med vita kanter.
 
Förstår, och 80 meter med gatsten blir också rätt dyrt.
 
Mexi fryser sönder, garanterat.....
 
Stefan N skrev:
Mexi fryser sönder, garanterat.....
Utveckla gärna! Enligt nedan länkad sida är kalksandsten frostbeständig, men det kanske finns olika sorter även av denna?

http://www.xella.se/se/content/1407.php
 
Det klarar sig hyfsat på fasad men även där har jag sett det sprängas när folk har dåliga stuprör som läcker mot fasaden. Men för att klara ligga i mark krävs hårdare bränning än detta.
 
Ok, det låter som att du vet vad du pratar om Stefan så jag får lita på det. Tack för hjälpen
 
Jag kan ta en bild på ett hus i kvarteret som har mexi som stödmur, inte många sten som är hela där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.