Hej!
Var med min dotter och tittade på ett hus igår, det var ett tvåvåningshus.
Det enda anmärkningen var i stort sett fasaden (mexisten).
Den hade spruckit på flera ställen, någon som vet om det är sättningar i huset och hur fixar man det enklast?
Är det en dyr opperation?
 
Hej

Läste i en bok att mexisten (kvarts) är en mycket ömtålig fasad som lätt spricker pga spänningar mm.

Har själv haft en som krackelerade för 14 år sedan - köpte huset för 4 år sedan. Jag var tvungen att ta ner allt då stödet för stenen (vinkeljärn resp murad klack) var för dåligt. Nu är allt nerplockat och rensat. Det var ett omfattande jobb. Jag ska ersätta stenen med puts istället.

Ska ni bara laga enstaka partier så går det att göra men det kan vara problem att hitta ny sten med samma kulör. Spickorna kan bero på sättningar i huset, att stödet för stenen gett efter (som för mig) eller bara på att denna fasadtyp är så ömtålig för rörelser och spänningar.

Hälsn
Lars
 
Vi har också några sprickor här och där p.g.a. gamla sättningsskador. Ska fixas till nu i höst. Ska göra jobbet själv. Verkar inte vara alltför svårt och lite bruk kostar inte särskilt mycket. Bara att knacka ur den gamla fogen och möla in ny.
 
Detta med att hitta mexisten ned rätt nyans kan bli svårt.
Äe det någon fara för att fukten tränger in?
 
Nej risken för fukt är snarare större om man inte gör något åt sprickorna. När det gäller nyans så är det klart att det aldrig blir exakt samma. Fasaden har ju dessutom "färgats" av väder och vind. Vi tänkte lösa det genom att måla över allt med t.ex. silikatfärg.
 
esox71 skrev:
Nej risken för fukt är snarare större om man inte gör något åt sprickorna. När det gäller nyans så är det klart att det aldrig blir exakt samma. Fasaden har ju dessutom "färgats" av väder och vind. Vi tänkte lösa det genom att måla över allt med t.ex. silikatfärg.
Det var det jag tänkte att fukten tränger in om man inte gör något åt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.