Jag skall lägga ett papptak på ett uterum. Ett par dec in från nedre kanten kommer stolpar upp genom taket. Hur lägger jag pappen på bästa sätt för att få tätt? Se bild!
 
  • Takpapp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en svår lösning. Är det utseendemässigt?
Skära och lägga en remsa runt och sedan kleta tak kära i skarven. Sen om du får några dm snö så vet jag inte vad som kan rädda dig. Möjligtvis underbeslag av plåt som går upp en byt och sedan täta där du vill sluta.

Lurig konstruktion.
 
har sett takläggare sätta en gummistos runt stolpen som tätas med vad jag tror är typ butylmassa och slangklammer på ovansidan och sen skruvas den fast genom tak och sen kletas det taktjära, asfalt runt basen.

så har det gjorts på byggen när vi har gjort genomföringar i papptak, dock har detta varit på varuhus och andra stora byggnader. och enligt mig ser det bra ut.
 
å efter några år så spricker trät och vattnet sipprar in vare sig du har gummistos eller klätt upp pappen på stolpen.

Har ingen BRA lösning på detta, men varför ska stolparna igenom öht??
 
Underbeslag i plåt?!
 
Skulle bränna upp pappen på stolparna och sen avsluta med plåt för att täcka skarven mellan papp och stolpe. Underbeslag i plåt var vanligt för men undviks oftast idag.
 
Hej!

Skall göra precis samma sak, har en veranda med balkong ovanför där stolparna går upp på samma vis. Hur gjorde ni? Hade du gjort samma sak igen? Alternativet för mig är att fimpa stolparna och sätta dit dem på nytt till räcket, men jag är rädd för att hållfastheten i räcket blir lidande av det.
 
Trä krymper och sväller upp så jag tror inte det blir tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.