Hej,

Jag har en obehandlad limfogskiva (216x57) som har slagit sig lite. Den går "lätt" att flexa tillbaka för hand så den bli platt. Har för mig att jag sett metallblad, formade som ett "L", under bordskivan på träbord för att hindra att dessa slår sig. Tänkte att jag kunde skruva fast några sådan i min limfogskiva så att den blir plan (och håller sig plan).

Fråga: Vad heter dessa metallblad/pinnar?

Mvh Nils

PS. Limfogskivan ska bli en garderobsdörr, föredrar verkligen om den blir platt... DS.
 

Bästa svaret

C kanal (C channel på engelska) är beslaget du söker.
Länk till ett exempel här:

https://www.nordhemdesign.se/c-kanaler/c-kanaler-for-massiva-bordsskivor-beslag

Observera att kanalerna vanligtvis fräses in i skivan samt att syftet egentligen är att plana (bords-)skivor förblir plana. Du skriver att handkraft räcker för att plana ut limfogen så det kan väl funka, tänk bara på att inte dra skruvar så hårt att träet inte kan röra sig med säsongsväxlingarna.

//Ronnie
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Supertack, exakt vad jag letade efter och tack för tipsen om skruvarna också.

Min dörr är bara 18mm tjock - ska se om jag kan hitta några mindre bara.
 
Tveksamt om en sån lösning kan göra en krokig sak rak.........Det kommer antagligen flexa i och med att den bara är skruvad.
 
Jag har också ändrat mig lite, främst för att dörren bara är 18 mm tjock. Det blir inte mycket kvar när jag fräst ett 10 mm djupt spår.

Tänkte också att jag kunde såga ett 2mm brett spår, 10 mm djupt för att fästa ett vinkeljärn, oklart om det skulle bli så bra heller:

https://www.hornbach.se/p/vinkelprofil-alberts-aluminium-guld-eloxerad-10x10x2mm-1m/4249129/

Funderar på att köpa hårt/rakt trä istället och sätta ribbor på baksidan.

Fler förslag vore uppskattade!
 
S
Det traditionella sättet är att sätta gradade narar på baksidan. Tänk gamla skafferidörrar.
Då tillåter man skivan att ändrar storlek med årstiderna utan att den böjer sig.

Det moderna sättet är att använda treskiktslimmade skivor.

Du kan också skruva kraftiga lister på baksidan men du måste görs ovala hål så att du inte låser träets rörelse.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det traditionella sättet är att sätta gradade narar på baksidan. Tänk gamla skafferidörrar.
Då tillåter man skivan att ändrar storlek med årstiderna utan att den böjer sig.

Det moderna sättet är att använda treskiktslimmade skivor.

Du kan också skruva kraftiga lister på baksidan men du måste görs ovala hål så att du inte låser träets rörelse.
Tack för bra förslag! Lutar åt kraftiga lister...Nästa gång blir det nog treskiktslimmade skivor, kände inte till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.