Om jag ska köpa ett borrset och jag till 97,3 % kommer borra i trä och mdf, kan jag då använda metallborrar? Funkar de också? Kanske inte lika bra, men klarar de av det?
 
Ja de klarar av det. Kruxet är att spånet packas i dem och att det går långsammare än med riktig träborr.
 
Snackar vi vanliga korta borr funkar det fint. Det tar kanske 25% längre tid att lirka ut spånorna, men spiralborr är väldigt dyra i längden.
 
Största problemet är att borret kan vandra lite innan det får fäste om du kör i vanligt trä.
I MDF funkar det kanon...
 
97,3 % i trä ??? Då skulle jag starkt avråda från metallborr. Hade det gällt 97,1 % !!! Ja, då möjligen, men 97,3. Nä, där går gränsen.



Aaah, du kan tom borra med betongborr i trä (om du anv slag), det blir inte snygga hål, men det funkar. Inte för att jag brukar borra på det viset utom när jag skall skruva fast plank direkt mot betong, då är det bara till å hotta igenom plankan med betongborret och vidare ner i betongen.


Alltså : Köp du dig ett metallborrset.
 
Redigerat:
Metallborren använder man ju till "all-round borr"; till stål, plast, aluminium, trä, ja allt utom sten/glas/kakel. Naturligtvis är det bättre att ha specialborr för varje material, men det blir ganska överdrivet för en vanlig hantverkare eller hempulare.
 
Till ek, mahogny och andra hårda träslag kan metallborr vara bättre än "träborr"
 
Visst det går att borra hål i furu eller gran även om man kör borrmaskinen baklänges... men vem har tid med det. Skaffa träborr! Om man vill ha snygga kanter på hålen så är träborr dessutom en nödvändighet. Det finns för övrigt många fler dimensiioner att köpa än man hittar på de vanliga byggvaruhusen.

http://www.fine-tools.com/bohr4.htm

Om metallborren går bättre i teak eller ek så har du antingen riktigt dåliga borrar (tex platta centrumborr) eller riktigt slöa borrar.
 
Jag använder en sån här borr för att borra mindre hål i trä, funkar utmärkt.
 
  • borr.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.