Tjena!
När jag skulle borra upp gardiner ovanför fönstret så stötte vi på metall 1,5 cm in. Gipset verkar gå hela vägen in. Fönstret sitter mot ytterväggen så borde inte vara el där uppe?
Vad kan det vara?
Ska jag borra igenom om det är någon metallregel?
Kan man ändå sätta betongplugg som vanligt?
 
  • Mörkgrön vägg, vit tak, hörn, dörrkarm och fönster med jalusi, skador på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Kan vara en balk som avlastar ovanför fönstret, inte ovanligt att det är någon form av avbärning ovan fönster. Är bra då det många gånger blir sprickor i väggen från hörn av fönster och dörrar. Vad är det för materiel i ytterväggarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kan vara en balk som avlastar ovanför fönstret, inte ovanligt att det är någon form av avbärning ovan fönster. Är bra då det många gånger blir sprickor i väggen från hörn av fönster och dörrar. Vad är det för materiel i ytterväggarna.
Jaha ok, bra att veta! Tack!
Läste något att det förmodligen inte är el eller vatten iallafall?
Tegel bakom
Metallen var lite hårt att borra i men ska jag dra på med en metallborr och försöka komma igenom? Jag har en kraftfull maskin så borde isf vara själva borren som brister isf.
 
R
C Calr skrev:
Jaha ok, bra att veta! Tack!
Läste något att det förmodligen inte är el eller vatten iallafall?
Tegel bakom
Metallen var lite hårt att borra i men ska jag dra på med en metallborr och försöka komma igenom? Jag har en kraftfull maskin så borde isf vara själva borren som brister isf.
Det kan vara en gipsvinkel en LP50 plåt som ligger direkt an gipsen på insidan av denne..
 
  • Gilla
Calr
  • Laddar…
Okidoki då blir det fram med borren igen då. Fann nyss den här hemsidan, helt super tycker jag. Ni kan så mycket, svarar snabbt och är så hjälpsamma. Tack!!
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
R
C Calr skrev:
Okidoki då blir det fram med borren igen då. Fann nyss den här hemsidan, helt super tycker jag. Ni kan så mycket, svarar snabbt och är så hjälpsamma. Tack!!
Men testa o dra en skruv som är avsedd för metallreglar, drar den så är det en plåt bakom och då funkar det att fästa dina gardiner i denna utan att borra..
 
  • Gilla
Calr
  • Laddar…
går bra att använda en vass träskruv oxså i plåtreglar
 
  • Gilla
Calr och 1 till
  • Laddar…
Okok bra att veta! Jag hann dock borra och kom igenom. I det övre hålet verkat det vara betong men i det undre går det rakt igenom och det känns som isolering bakom. Ska jag ta en gipsplugg till nedre hålet avsedd för 1,5 cm gipsskiva?
 
Den jag hjälper ville inte ha gipspluggar i väggarna så jag satte lite fog innan pluggarna istället. Hjälper det hållfastheten något?
 
C Calr skrev:
Den jag hjälper ville inte ha gipspluggar i väggarna så jag satte lite fog innan pluggarna istället. Hjälper det hållfastheten något?
Nej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.