Är det någon som äger den här skruvdragaren?
e5c439edcd.jpg
Är den något att ha? Är den i klass med Festool för montageändamål?

När jag köpte min Makita BDF440SFE var jag inne på att skaffa en Bosch GSR 10.6 Li (eller vad den heter) just för att ha som fjuttdragare. Boschen föll mig inte riktigt på läppen förmodligen eftersom den saknar motorbroms.

I somras kollade jag in ovan Metabokärra som alternativ, men då fanns den bara med Ni-Cad batteri. Av olika skäl vill jag bara köpa maskiner med Li-batterier. När jag pratade med svenska gen.agenten för ca 9 månader sedan så kunde de inte ge ngt besked om när Powemaxxen skulle komma som litiummaskin. Nu finns den här uppenbarligen så frågan kvarstår; är det något att ha?

SPECIELLA FÖRDELAR - Produkter - Metabo Sverige - Elektriska proffsverktyg för yrkesmän
 
Oj, den här maskinen måste jag bara åka in till någon återförsäljare och testa, har varit väldigt nära att köpa Boschen men har liksom aldrig kommit till skott. Gillar skarpt att det finns två växlar på Metabon.
 
Hej!

Ingen som testat eller köpt denna än?
 
R
Ingen som sett flex nya motsvarande detta typ fast med riktig chuck?

Kikade på den i helgen och tyckte den verkade mycket bättre när det var vanlig chuck till den istället och med 10,8v lion på den också.
 
Jag kör den i arbetet. Den är bra till det den är avsedd for, borra och dra lite småskruv.
Lånade hem den över helgen en gång för att dra ihop lite IKEA-möbler, det var verkligen på gränsen att den orkade med de långa insexskruvarna.
Har hört av folk som kört både Bosch o Metabos små modeller att Metabo är den man skall satsa på.
Mvh Henrik.
 
Råkade hamna på sms i frölunda. Där kände jag på båda flex "fjuttdragare" .
Jag blev rätt imponerad, speciellt av den med slag

mvh//R.
00.00
 
Hankie skrev:
Lånade hem den över helgen en gång för att dra ihop lite IKEA-möbler, det var verkligen på gränsen att den orkade med de långa insexskruvarna.Mvh Henrik.
Hej!

Gäller detta utlåtande Bosch, Flex eller Metabo:s "fjuttdragare"?
 
Hej Vilden, det är Metabos maskin jag menar.
Henrik.
 
Hej Henrik,

Dum fråga kanske men var det PowerMaxx eller PowerMaxx Li du har andvänt?

Varför bör man välja den framför Boschen, borrningen kanske?

//vilden
 
vilden skrev:
Hej Henrik,

Dum fråga kanske men var det PowerMaxx eller PowerMaxx Li du har andvänt?

Varför bör man välja den framför Boschen, borrningen kanske?

//vilden
Gick precis o tittade. Det är en vanlig PowerMax ,ej Li.
Mina arbetskamrater som kört båda märkena har semester just nu så jag kan inte fråga dom.
Men Metabo har mitt fulla förtroende när det gäller elektriska maskiner, man hinner ledsna på färgen flera gånger om innan de går sönder.
 
Cirkeln är äntligen sluten!

Makita har haft den goda smaken att lansera en 880 grams borrskruvdragare vid namn DF030DWE.
DF030DWE.jpg
Den har allt som Boschen (GSR 10,8 V-Li) har inklusive litiumjonbatterier + en starkare motor, och dessutom motorbroms och växellåda så att det går att borra med bitsborrar. Laddaren är slöare än Boschs dito och tar 50 minuter för en laddning. 2 batterier ingår dock.
http://www.makita.com.sg/products_details.asp?id=1&prodID=1&itemID=255&typeID=2

Sedan finns det även en 90 Nm slagskruvdragare i samma serie som heter TD090DWE, vikt 920 gram.
TD090DWE.jpg
http://www.makita.com.sg/products_details.asp?id=1&prodID=1&itemID=254&typeID=2

Håller de här maskinerna normal Makitakvalitet så kommer dessa maskiner säkert att bli favvis bland inbitna hobbyister och även bland hantverkare (om nu batterikapaciteten räcker till...)

Tyska Hundt-Direkt säljer den övre maskinen för EUR 149. Lägg på ca 20 EUR i frakt och "landed cost" hamnar på ca 1500 kronor.

Verktygslådan tar 2000 resp. 2300 kronor för maskinerna.
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/567
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/566

Det ska bli intressant att klämma på dessa maskinerna när de dyker upp i affärerna. Generalagenten ESSVE har noll och intet på sin hemsida, så de verkar inte vara officiellt lanserade i Sverige.
 
Redigerat:
ClasseClas skrev:
Cirkeln är äntligen sluten!
Nja, inte för Makitas del, deras utbud behöver utökas lite till. Jag väntar nämligen på att Makita ska lansera batteridriven fogspruta till LXT 18V serien :D
 
Binesh skrev:
Nja, inte för Makitas del, deras utbud behöver utökas lite till. Jag väntar nämligen på att Makita ska lansera batteridriven fogspruta till LXT 18V serien :D
:D
För att inte tala om avsaknaden av en byggradio med Internetradio via WLAN...

Tillbaks till dragarna. Det ska bli intressant att få lite kommentarer om de nya produkterna. De är klart intressanta. Vem blir först på forumet? :rolleyes:
 
Jag funderade faktiskt på att klicka på "Lägg i kundvagn" häromdan. Jag tappade kontrollen över mig själv ett tag men sen sansade jag mig och insåg att jag behöver en borrhammare nu och inte någon fjuttdragare. Har redan en BTD140.
Jag tappade kontrollen bara för att det var så oväntat att Makita skulle lansera sådana raringar.
Men om man tittar på specarna så har Bosch GDR 10,8v högre vridmoment, något som stör mig lite... Men den väger 100 gram mindre om de nu vägt maskinerna korrekt.
 
Jag bad min nasare att ta hem en Makita (utan slag) åt mig, så nu återstår bara att se om den finns i Sverige än.

Undrar bara vad jag ska ha den till...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.