Hej

Jag såg att bauhaus tagit in en Metabo planhyvel i sitt sortiment.Någon som provat denna eller vet om det funnits någon test på nätet som man kan kolla in.Prislappen var 8900 har jag för mig vilket är ganska högt, eller åtminstonde i klass med dewalts pris.
Jag har för mig att jag såg någon test mellan makita och dewalt men jag är inte säker på vem som vann testet eller vilken som är bäst av dessa tre märken.
Jag har fått för mig att metabo blivit sämre efter sammanslagningen med electa beckum men det behöver ju inte betyda att allt blivit sämre.
 
  • Gilla
LMO
  • Laddar…
Ta en halvtimme och kläm på maskinen på Bauhaus så skall du se att du kommer på bättre tankar. De pengarna kan göra bättre nytta på en begagnad maskin. Fråga om du kan kolla på Daniels Moretens RPH 330.
 
Nu tror jag i och för sig att det är en lunchbox-planhyvel som ikeahantverkaren har tittat på - det blir orättvist på alla fronter att jämföra den med en moretens 330.

Är det denna maskin du tänker på: http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M555b37101f9.0.html

Så fanns den till kampanjpris i slutet av 2009 för 7500 ink moms: http://www.svetscenter.se/Filer/metkamp.pdf

Jag har aldrig sett maskinen i verkligheten, men jag vill gärna slå ett slag för lunchbox planers (jag har en makita 2012NB). De är flyttbara (väger som en elu/dewalt 744 men pga bättre handtag, storlek och tyngdpunkt är de betydligt trevligare att dra runt på) och ger riktigt fint hyvelresultat. Dessutom är det lätt att bygga till ett längre bord för att eliminera (eller kraftigt minska) snipe. Dock är de väldigt högljudda, ganska dyra och kapaciteten är naturligtvis inte riktigt i klass med en stor 3-fasmaskin.

Vill du kolla på moretenhyveln så går det naturligtvis utmärkt. Jag orkar dock inte släpa med den till puben;)
 
Jag har makitan jag med, är otroligt nöjd, men det beror ju vad du ska ha den till? Man får räkna med lite snipe även om det går att "förebygga"
 
Ojdå, jag tänkte på Metabos rikt/planhyvel som finns på Bauhaus. Jag har egentligen inget emot att borden är gjorda i aluminiumgjutgods, utan det är de taffliga detaljlösningarna som gör mig skeptisk. Kolla på detaljlösningarna på den renodlade planhyveln. Om det är en massa tunn bockad plåt i agronomstål (bonnjärn) skulle jag överväga en annan hyvel.
 
Snipe vill det gärna bli även på betydligt större, och betydligt dyrare planhyvlar, men kan förstås vara lättare att justera bort på dem. Jag har för mig jag har sett nån variant där nån körde med ett 1,5-2m långt extra bord av melaminskiva, men jag minns inte hur de fick det att fungera.
 
Jag har klämt på den men eftersom jag inte hittar nån annan modell utställd i affärerna att jämföra med så blir det svårt att veta.Den känns iofs ganska gediget byggd och tung.
Ja makitan ligger väl i samma prisklass.
Den skall väl vara en lättare maskin att bära runt på fast jag har tänkt stationera den i verkstaden.Angående snipe så såg jag hur detta undviks på http://woodgears.ca/shop-tricks/snipe.html

Är det enkelt att byta knivarna i makitan?
Har nyss köpt en rikthyvel och vill ha separata maskiner för rikt/plan momenten därav lite funderingar kring alternativen.
 
Redigerat:
Vill du klämma på en DW733:a så brukade det stå en på (gud förbjude) Eksandhs i Lund.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag har klämt på den men eftersom jag inte hittar nån annan modell utställd i affärerna att jämföra med så blir det svårt att veta.Den känns iofs ganska gediget byggd och tung.
Ja makitan ligger väl i samma prisklass.
Den skall väl vara en lättare maskin att bära runt på fast jag har tänkt stationera den i verkstaden.Angående snipe så såg jag hur detta undviks på [länk]

Är det enkelt att byta knivarna i makitan?
Har nyss köpt en rikthyvel och vill ha separata maskiner för rikt/plan momenten därav lite funderingar kring alternativen.
Jag har vart och klämt lite på metabon och även dewalten, båda har en lösning som inte makitan har, men som jag å andra sidan anser vara onödig, Det är en låsning av kuttern i höjdled. Eller ja, Makitan har även denna fast en helt annan konstruktion som jag har tagit bort.

Att byta hyvelstål är otroligt lätt. Jag har kört ungefär 2000 löpmeter och har just vänt på dom, så det är inget man behöver göra så ofta om man inte har otur.

Mitt sätt att undvika snipe är kanske förkastligt, men jag håller upp arbetsstycket en aning från bordet på väg in och ut ur maskinen. Visst funkar det bättre med exemplet i länken, men jag har inga bort till min hyvel utan bara en pall, så jag vet inte hur jag skulle lösa det när man hyvlar en 4"x4" som är 5 meter lång.

För mig så smäller makita högst av dessa tre märken och skulle aldrig köpa något av de andra märkena. Dewalten har jag kört och fick sämre känsla samt resultat. Resultatet kan ha berott på stålen, det vet jag inte om och väljer att tolka det som att Makitan var rätt val för mig.
 
För att undvika "snipe" (tycker egentligen inte om att använda en massa engelska/amerikanska termer, men hittade inget svenskt så här tidigt på morgonen...) tror jag inte det finns något bättre än att se till att planera sig. Dvs se till att du har tillräckligt med bräda som du kan såga bort efter planhyvlingen. Det går naturligtvis att sätta fast träbiten på långa räta brädor och slippa fulheterna helt, men jag offrar hellre en brädstump än att hålla på med detta... Mannen på woodgears kunde ha planhyvlat sina småstumpar innan han sågade dem... (En f.ö. lysande nisse som gör prylar man inte trodde kunde göras i trä!)
 
Det är väl föga överraskande att en Makita är bättre än Metabo och DeWalt. Det är väl inget förkastligt att lyfta på brädorna, det har man väl typ alltid gjort av just den anledningen.

Brukar man inte kalla det för urslag (som man säger även när det slits loss fibrer som inte ska hyvlas bort)? Dipp har jag hört också men det är väl lika engelskt som snipe...
 
Nej inte överraskande alls om du frågar mig, men överraskande är dock att priserna är ungefär samma, eller makitas till och med lägre, jag gav just under 7000 för min inkl moms.

Bra, det som jag oroade mig lite över är att man eventuellt kan skada matarrullarna när man återupprepar denna procedur.

Efter lite googlande tror jag kanske att man måste anväda det engelska snipe, jag hittar inget bättre, nån annan?
 
Urslag tycker jag är ett ord som fungerar.
 
Jag tycker inte att urslag är något vidare, just för att en planhyvel faktiskt kan ge "riktigt" urslag, tex runt en knast, också. Det kan då bli förvirrande var för typ av urslag man pratar om. Jag håller dock med att "snipe" inte heller är något vettigt ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.