Vill börja med att poäntera att jag är nybörjare på det här med husrenovering :-[ Men hur svårt kan det va att hantera en lackfräs!

Av&på, byte av stål - inga problem! Problemet är att när jag använder den blir den glödhet :surprised: kan inte använda den utan handskar för då bränner jag mig! Till detta hör oxå att fernissan/lacken eller vad det är (fräser en gammal trätrappa) kletar fast på glidytan. Detta KAN INTE va rätt! Har även prövat att köra både med och utan dammsugare - ingen märkbar skillnad... Va gör jag för fel? Det fina spånet fastnar i värmen på maskinen i alla skrymslen, ett he* att få den ren.

Det pinsamma är att det inte är min... Ägaren är på semester så jag vill inte störa med mina rookiefrågor.
HJÄLP!!!
 
Ja kanske det. Men han jag lånar av är proffs på golv, så jag räknar med att han kan ställa in den rätt. Själv har jag inte gett mig på inställningen.
 
verkar va fel på maskinen.
 
ska inte bli så varm alls å det ska inte fastna en massa i den heller. den kanske är gammal å börjar bli dålig helt enkelt.
 
daniel.n skrev:
Har själv aldrig använt en lackfräs men jag gissar att du avverkar för mycket i varje svep och att den därför skulle gå svalare om du ställde ner den lite.
daniel.n du hade rätt, den tog för mkt i varje svep. Golvkillen va i huset igår så jag påpekade problemet och han testkörde lite och ställde ner den lite. MEN den har alltid blivit varm för honom oxå. Så det va bara att köra och va glad. Nu är den äntligen färdigfräst iaf :D BARA hörnen och allmogekanterna i trappnosen kvar.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.