Vad skulle ge den största avkastningen i slutändan tror ni?

Äger en villa med ca 1200kvm tomt i en attraktiv villaförort i Stockholm.

Kan inte detaljplanern exakt men jag tror att man ev. får bygga bostadsrätter/företagsfastighet på tomten.

Att stycka av skulle ge en ganska liten tomt på ca 600kvm men med rätt hus kan det ju fungera bra.

Jag är bara intresserad av största möjliga totala avkastning.

Ser följande alternativ:

Sälja villa och tomt som det är nu
Bygga ut villan och totalrenovera sen sälja
Stycka av och bygga en till villa och sälja 2 villor med tomt
Ev. bygga företagsfastighet (OM det ingår i detaljplanen etc)
Ev. bygga bostadsrätter (OM det ingår i detaljplanen etc)
osv.

Är tacksam för synpunkter och förslag, är ännu bara i idéstadiet.

ps. Osäker på i vilken kategori jag skulle posta i
 
Bygg ett snyggt parhus, bo i ena delen och sälj den andra!
 
Du får nog bäst betalt om du lyckas stycka av en tomt, och säljer den separat. Husbyggare betalar gärna lite extra för att få bygga exakt som de vill ha det själva.
 
Det finns ju möjlighet att ansöka om 3D-fastighetsbildning eller bygga ett hus för flera bostäder och sälja s.k. äganderättslägenheter (närmast att jämföra med en bostadsrätt fast som man har lagfart på).

Just 3D-fastigheter eller äganderättslägenheter skulle jag kunna tänka mig är tacksamt att använda om man är intresserad av att maximera den ytan huset står på, eftersom man kan bygga på höjden då själva tomten är liten.

Rent spontant låter 600 kvm lite för en tomt, men är det ok enligt detaljplanen är det ju helt ok. Kolla bara att genomförandetiden på detaljplanen inte gått ut, i så fall kan de ändra den när som helst och då får man ingen ersättning för förlorad byggrätt som stämde överens med den gamla planen. Genomförandetiden ligger mellan 5 och 15 år.

Lycka till med planerna! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.