Hej! Vi försöker köpa ett fritidshus som vi upplever för litet. Tanken är att bygga ut det inom några år. Jag önskar försöka hålla priset ner så mycket som det går men samtidigt få ett större kök och vardagsrum och om möjligt ett extra sovrum. Badrummet är också rätt litet så om det går vill jag även försöka få det större. Jag har dock svårt att rita av en möjlig utbyggnad som skulle ge mig mest för pengarna. Hur skulle ni rita det?
Och, vad tror ni en sådan tillbyggnad skulle kunna kosta grovt?
 
  • Skiss av ett fritidshus med allrum, kök, två sovrum och en källare markerad i mitten. Skalan längst ned visar måtten 0-30 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan tillägga att entrén är vid norr och kök/allrum, badrum och det ena sovrummet tittar söderut
 
BirgitS
Bygga om badrum är dyrt och även med våtrumsmatta och -tapet slutar summan ofta på närmare 100 000 om det också ska dras rör etc. till ett nytt ställe. Kök är också dyrt, även om det gäller ett Ikea-kök.

Det senaste jag såg i forumet om kostnad för utbyggnad var typ 40 000 kr/kvm, då gjorde de inget själva, det var vanliga rum, alltså inte kök eller bad, och det var ett permanentboende.

Svårt för oss att veta i vilken riktning som det passar bäst att bygga ut huset eftersom det beror så mycket på platsen, alltså markförhållanden, utsikt, insyn, befintlig takkonstruktion, vad man gillar för utseenden.

Köket får man t.ex. större genom att göra ett parallellkök (köksö).
Badrummet ser inte särskilt litet ut, men dåligt planerat.
 
Hej Birgit! Uppskattar ditt svar jättemycket! Jag förstod att det är svårt och vet att kostnaden skulle bli hög. Och upplever planlösningen så som det är idag så dålig att jag inte kan hitta någon annan bättre ritning utan att åtminstone flytta köket 🤦🏽‍♀️
Det lutar mer mot att vi avstår från köp, det är för mycket som är osäkert.
Tack igen för ditt svar!
 
Enklast skulle vara att förlänga huset efter allrummet med en struktur på plintar och på så sätt få in 2st extra rum motsvarande det större sovrummet.

Många av priserna avser totalkostnaden för kompletta hus utslaget på kvadratmeter så klarar men sig på en liten utbyggnad om bara 2st sovrum går det betydligt billigare.

2,8m förlängning skulle eventuellt kunna gå som attefallstillbyggnad


Hur ska man räkna?
20'/m2 tomyta
+ badrum 150'
+ kök 150'
 
S Sinzy.me skrev:
Hej! Vi försöker köpa ett fritidshus som vi upplever för litet. Tanken är att bygga ut det inom några år. Jag önskar försöka hålla priset ner så mycket som det går men samtidigt få ett större kök och vardagsrum och om möjligt ett extra sovrum. Badrummet är också rätt litet så om det går vill jag även försöka få det större. Jag har dock svårt att rita av en möjlig utbyggnad som skulle ge mig mest för pengarna. Hur skulle ni rita det?
Och, vad tror ni en sådan tillbyggnad skulle kunna kosta grovt?
beror på vart man bor!
allt från 15000-35000kvm o hur mkt man kan göra själv
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag hade funderat om det inte hade varit värt att riva huset. Det är ju rejäla utbyggnader ni vill göra och det kommer ju nästa bli ett nytt hus ändå för huset är ganska litet just nu? Har lite svårt att se måtten på ritningen.
 
Som Johannes var inne på.
Soffa och TV i allrummet nere i högra hörnet, köket kvar i mitten så slipper ni flytta något vatten.
Planskiss av ett hus med markerade rum; soffa och TV föreslås placeras i allrummet nere till höger, kök placeras i mitten för att undvika vattenflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SWEBMA och 1 till
  • Laddar…
Sååå smart! Jag visste att det skulle löna sig att fråga här! Tack till dig och Johannes för superbra tips! 👌
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enklast skulle vara att förlänga huset efter allrummet med en struktur på plintar och på så sätt få in 2st extra rum motsvarande det större sovrummet.

Många av priserna avser totalkostnaden för kompletta hus utslaget på kvadratmeter så klarar men sig på en liten utbyggnad om bara 2st sovrum går det betydligt billigare.

2,8m förlängning skulle eventuellt kunna gå som attefallstillbyggnad


Hur ska man räkna?
20'/m2 tomyta
+ badrum 150'
+ kök 150'
Tack för mycket smart tips och info! 🙌 Det är verkligen bästa lösningen hittils 🙂
 

Bästa svaret

Det är väl det mest Basic man kan göra i alla fall. Och behålla kök och badrum som dom är om det går. Lite beroende på hur det är byggt och tänkt nyttjande kan man justera badrum och planering. Kanske även utvärdera uppvärmning och varmvatten.

Och behålla flera rum i den utsträckning som går, även om det nu blir små krypin så går det att möblera ett rum på 2,3x2,5m med säng skrivbord och garderob.Men se till att planera placering av fönster och dörr lite smart.

Bokhylla/garderob bakom dörren/skjutdörrar
Fönster- och dörrplacering så man får ett hörn 2x2m utan fönster dörr gör det lättare att möblera
 
Är det någon fin utsikt från kök/allrum du inte vill bygga för, eller går det att bygga ut åt alla håll?
 
S
Billigast i längden är nog att riva och bygga nytt. Sen kan man ha en massa logiska invändningar mot det.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl det mest Basic man kan göra i alla fall. Och behålla kök och badrum som dom är om det går. Lite beroende på hur det är byggt och tänkt nyttjande kan man justera badrum och planering. Kanske även utvärdera uppvärmning och varmvatten.

Och behålla flera rum i den utsträckning som går, även om det nu blir små krypin så går det att möblera ett rum på 2,3x2,5m med säng skrivbord och garderob.Men se till att planera placering av fönster och dörr lite smart.

Bokhylla/garderob bakom dörren/skjutdörrar
Fönster- och dörrplacering så man får ett hörn 2x2m utan fönster dörr gör det lättare att möblera
Återigen mycket, mycket användbara råd. Stort tack ❤️
 
  • Älska
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Billigast i längden är nog att riva och bygga nytt. Sen kan man ha en massa logiska invändningar mot det.
Det är det troligtvis inte alls, riva och bygga nytt är snordyrt. Men det beror också på skick/utförande och vad man är ute efter. Det är trots allt ett fritidshus vi pratar om
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.