D09
Är på jakt efter en gummibåt för 1 vuxen och 1 barn som man kan paddla omkring på sjön med :)

Såg att jula hade en för 200kr men verkar vara en maxvikt på 45kg... Tror det kommer bli blött om fötterna då.

Nästa steg verkar vara 200-2500kr men då är det lite rejälare grejor.

Vad har ni hemma och var köpte ni någonstans?
 
Vi har en som är väldigt lik julas men utan flammor. I den ror jag och två killar på 12-15 kg utan problem. Så 100+ kg ;)

Vad gäller flytväst så ska du ha räddningsväst till barnen om de inte kan simma och hantera sin kropp i öppet vatten. Den dagen någon trillat i kommer du tacka gudarna att västen vänder barnet på rygg. Baltics västar är bra, vi har testat dem, eller ja, mina barn har ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi har förresten lite flyt- och räddningsvästar liggande av varierande storlek och modell. Även uppblåsbara om sådan önskas (med co-patron)
Ifalk du skulle vara intresserad. Men båten vill vi nog behålla ett tag till.

Fast, jag har en riktig uppblåsbar gummibåt som man kan hänga en liten motor på om man vill med en speciell adapter, sådan och pump kan medfölja om du vill köpa den. Du ska få ett riktigt bra pris i så fall det lovar jag :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gällande flytvästar/räddningsvästar/seglarvästar så kan man tyvärr inte lita på testerna/märkningen fullt ut, testerna för godkännande görs med en docka som har badbyxor på sig. Men oftast när man är på sjön så har man mer kläder på sig.

Föra eller förföra året gjordes det ett test med människor som hade kläder på sig, det var stor skillnad på olika flytvästarna, flera av dom godkända hjälpte inte när det verkligen gällde. Om jag inte kommer ihåg fel så var det tidningen båtliv som gjorde testet.

Alla bör använda räddningsväst när man är på sjön, det är bara i undantagsfall man ska använda seglarväst.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Problemet med flytvästar är att de inte gör någon nytta förrän det är försent. Flytvästar förebygger inte olyckor, de kan endast mildra konsekvensen.

Därför har jag sällan flytväst på mig.

Istället ser jag till att inte trilla i sjön ;) Å te de har jag en sele. Dock finns alltid flytväst tillhanda om man tvingas överge båten, och i vissa fall kombineras sele och väst.

Att det finns flytvästar som inte hjälper alls har jag mycket svårt att tro på, allt som flyter hjälper, däremot kanske hjälpen inte räcker till som väntat i vissa fall.
 
thomasx skrev:
Att det finns flytvästar som inte hjälper alls har jag mycket svårt att tro på, allt som flyter hjälper.
Jag tror att "hjälper" här ska tolkas som att de kan vända en medvetslös/avsvimmad person på rygg med möjlighet att andas.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Jag tror att "hjälper" här ska tolkas som att de kan vända en medvetslös/avsvimmad person på rygg med möjlighet att andas.
Det gäller endast räddningsvästar, kommentaren ovan nämnde flytvästar i detta avseende.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det jag är på jakt efter är räddningsvästar minst n100, ungarna är heltokiga och skulle utan att blinka hoppa av en båt ha ha
 
På tal om gummibåtar, vad gjorde jag i går?
PelleiJolle2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att glida fram på en liten insjö i en dinge med elmotor är en underbar upplevelse!

Men lämnar metspön, metkrokar och pilkar iland :)
Drivgarn går dock bra.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
På tal om gummibåtar, vad gjorde jag i går?
Photoshopade?
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
På tal om gummibåtar, vad gjorde jag i går?
[bild]

Att glida fram på en liten insjö i en dinge med elmotor är en underbar upplevelse!

Men lämnar metspön, metkrokar och pilkar iland :)
Drivgarn går dock bra.
Du ser ut ut som jag hade tänkt mig... :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Du ser ut ut som jag hade tänkt mig... :)
Oss emellan är inte jag heller så värst nöjd med knäna.
Men landstinget vägrar att bekosta en plastikoperation :confused:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.