Har en nyanlagd gräsmatta, helt plant, än så länge inte ens några träd eller dylikt, ligger kanske på 550-600m2. Vad skulle ni rekommendera för klippare som är bra, men inte onödigt dyr. Prisvärd helt enkelt.

Har varit väldigt inne på Huskvarna, de kan ju sina grejer. Men har nästa vecka en 10% kupong på Citygross som har Gardena R70i för 11990kr, och då runt 10 800kr. Är det ett bra köp i klassen, eller ska man gå upp en nivå på tex HQ 220 AC för runt 5000kr extra?
 
Visst lockar nästan halva priset mot tex en 220, dvs runt 7700 på lite olika ställen. Men är ändå skeptisk, hade den varit ungefär lika bra så borde ju rimligtvis husqvarnan bli utkonkurrerad lätt men så verkar det ju inte vara så.
 
peternicklas
Den enda fördelen som HQ har idag är sin guide. På vissa andra område har det blivit passerade. Se HQ som en överprissat mellanklippare. Jag kör själv en Landroid M 2.0 på vår gräsmatta, 800 kvm och många öar och halvbesvärlig tomt i övrigt utan några problem och det till halva kostnaden för en jämförbar klippare.
 
dhanjel skrev:
Visst lockar nästan halva priset mot tex en 220, dvs runt 7700 på lite olika ställen. Men är ändå skeptisk, hade den varit ungefär lika bra så borde ju rimligtvis husqvarnan bli utkonkurrerad lätt men så verkar det ju inte vara så.
Inte än men det är nog bara en tidsfråga. HQ har ett bra rykte och ett stort ÅF nät att luta sig mot, Worx är nya på marknaden och har ännu inte ett tillräckligt etablerat ÅF nätverk. Småningom lär de få det och då får nog HQ större problem med konkurrensen. Maskinerna är helt okey, pålitliga, tysta och snabba och framför allt prisvärda för den som har enkla till medelsvåra tomter. HQ är för dessa tomter alldeles för avancerade och därmed onödigt dyra.
 
Intressant. Ska läsa mer om den. Hade velat ha en med mobilkommunikation som man kan länka in i z-wave, men de flesta tillverkare verkar ligga kvar i 90-tals tänk :)
 
  • Gilla
kpeson
  • Laddar…
peternicklas
dhanjel skrev:
Intressant. Ska läsa mer om den. Hade velat ha en med mobilkommunikation som man kan länka in i z-wave
Utveckla....
 
Vill kunna starta den manuellt via mitt elsystem, tex 10min efter vi åkt hemifrån så klipper den gräset om det inte gjorts på 24h
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vad är dessa avgränsningskablar gjorda av egentligen? Rent guld? 800kr för en extra rulle är ju galet dyrt. Inser att 200m som ofta ingår inte kommer räcka för mig.
 
peternicklas
Det är förtennad kopparkabel, har jag för mig Samt att höljet är UV motståndigt. En del använder vanlig FK kabel men även denna kostar lite. Runt 300 för 100 m. Jag skulle dock rekomendera den dyrare kablen. Kan ibland finnas biligt på blocket.
 
Vad är skillnaden med guidkabel? Hittar den inte tillbaka när det är dags att ladda annars eller?
 
peternicklas
Guidekabel hade HQ patent på men inte längre. Övriga får använda begränsningsslingan för att hitta hem. Dock inga problem med et.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.