Hej,

Vad vore det det mest kostnadseffektiva sättet att värma vatten upp till ca +30C för att mata golvvärme med? Golvyta totalt ca 300kvm varav ca hälften är välisolerat värmegarage vilket betyder att full inomhustemp inte är helt nödvändigt, kanske kan man använda det nedkylda vattnet från huset som "in-vatten" till garaget.

Tänker mig att det kanske är onödigt att investera i ett värmesystem som är kapabelt att värma stora mängder vatten till +80C när det endast är dusch och handdisk som behöver varmt vatten. Kanske smartare att ha en 100l VVB till detta.

Bor i mälardalen och funderar på om golvvärmevattnet kan värmas enbart av solpaneler och el. Hus och garage kommer ha FTX ventilation och funderar också på att köra med luft luft värmepump till garaget även om slingor kommer gjutas.

Så är det värt att installera ett pellets/bergvärmesystem för sexsiffriga belopp för att få ut +30C vatten, eller kan man lägga pengarna på något annat?

Vänliga hälsningar

Nicklas
 
Standard i nybyggen är ju frånluftsvärmepump, men när det gäller så stora ytor som 300 kvm så tror jag att det är lönsamt att investera i en berg- eller markvärmeanläggning. Den kan du ju också koppla till FTX-systemet för att få frikyla.

Jag hade inte satsat på pellets i ett nybygge. En bra pelletsanläggning kostar inte mycket mindre än bergvärme. Luft/vatten-värmepump är billigare i inköp men dyrare i drift och låter mera plus att man får en ful utedel.
 
Moderna värmepumpar arbetar med flytande kondensering, dvs. vattnet i värmeslingorna värms inte mer än det antal grader som precis behövs, t.ex. 30 grader. De växlar över till varmvattenberedning till ca 55-60 grader när det finns behov. Bergvärme är oftast mest lönsamt i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.