Hej!

Tänkte höra lite synpunkter från er på forumet hur vi får mest valuta för pengarna vid energioptimeringen av vårt hus byggt 1948.

Nuläget är som följer:
- Hus byggt i lättbetong + puts + brädfodring (bräderna skall ned och huset putsas om inom 1år)
- Vindsbjälklag, 90 kvm med 15 cm kutterspån utan ångspärr
- Gamla tvåglasfönster i mycket gott skick
- Nyligen dränerat och därmed nyisolerade källarväggar mha Pordrän
- Nyligen installerad bergvärme

Alternativ 1 är att, eftersom vi skall putsa om fasaden, samtidigt tilläggsisolera. Vill dock av estetiska skäl ej tilläggsisolera mer än 5 cm. Total fasadyta med boarea innanför som skulle isoleras är ca 140 kvm.

Merkostnaden för tilläggisolering under putsen, utflytt av fönster etc blir ca 40-50 tkr efter rot jämfört med att endast putsa direkt på befintlig stenfasad.

Alternativ 2 är därför att ta dessa 40-50 tkr och istället
1. Tilläggsisolera vinden med 30 cm cellulosaisolering
samt att
2. Sätta in ett tredje glas (isolerglas) på insidan av alla fönster samt uppdatera tätningslister etc.

Vad jag själv har förstått bör prioriteringarna vid isolering vara:
1. Vind
2. Fönster
3. Ytterväggar

Detta skulle tala för alternativ 2. Vad säger ni som kan detta eller varit igenom processen? Tänker jag rätt? Var får vi mest valuta för pengarna?

Tacksam för alla tips och synpunkter (åtminstone så länge de inte inkluderar mer än 5 cm fasadisolering ;))

//C
 
jag skulle prioritera vinden helt klart. låter som bra ideer det där nr2.
 
AXS
Vinden och tixa tätningslisterna i fönster!
Se även till att täta springor och drag, finns mycket att tjäna.

Om det varit hus av trä skulle jag isolerat, men nu är det redan tätt och 5cm är inte extremt direkt.

Med tätt menar jag inte ångtätt(Typ plast) utan tätt så det inte blåser in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.