Gammal parstuga från 1800-tal med tillbyggnad i vinkel från början av 1900-talet. Stått vatten i en gammal jordkällare med följd att hela köksgolvet (trossbotten/torpargrund) ruttnat sönder och tog med sig 4 åsar samt även de två underliggande åsarna.

Allt bytt, dränering lagd och så även ett avlopp. Dragit rörmok samt el när ändå golvet var borta.

Nu ska allt läggas igen, läst här samt andra forum/länkar gällande val av trossbottengolv. Cellplast verkar vara genomgående bra tips, fler? Andra alternativ känns som oljehärdad board (som eg är vaxad?) eller asfaboard - tips och idéer? Om cellplast, är 70mm lämpligt eller ska man gå upp/ned i tjocklek?

Tyvärr finns inget genomgående cc, men max avstånd är 600mm så "vanliga" trossbottenskivor går bort (55mm breda).

Lägger golvvärme (vattenburen) samt trägolv ovan trossbotten.
 
Hmm, dåligt med svar men antar att det är relativt uttömt ämne. Har ju förstås ytterligare funderingar gällande sagda golv, isolering; spån eller gullfiber? Spån torkar, fördel då det tidigare varit vatten skada samt känns ju aldrig fel. men har handtömt det gamla golvet á 30kvm, om något ska ändras på i framtiden blir jag galen.

Vattenburen golvvärme i PEX rör, funderar allvarligt på att gå ifrån tiidgare budget lösningar (med eget virke etc) och köpa förfräsda skivor från typ XL bygg. Erfarenheter? Verkar dock dyrt..

Sen själva golvet, med tanke på historiken känns ev klickgolv av alla de slag tråkigt att slänga in. Ett hederligt trägolv vore skönt, men med 35mm tjocklek hur mycket kommer jag elda för krypgrunden då?

Tacksam för åsikter!
 
Hej har ett flyttat timmerhus från 1830 talet.
Vi tog råspont som trossbotten, lite dyrare tror jag än dom andra alternativen men käns rejälare. Har ganska gott om plats under huset så vi kunde spika den underifrån. Tätade med lerklining så det inte blåser in i isoleringen, sen lade vi ekofiber (tidningspappersvarianten).
I några rum vi inte kunde använda gamla golv i har vi lagt furugolv av ekonomisorten och linoljemålat dom, det ser rätt OK ut tycker jag.
Golvvärme under så tjocka trägolv brukar väl vara lite tveksamt, både med tanke på golven och värmeförluster (men jag är ingen expert).
Sektionsradiatorer kan ju vara ett alternativ istället, tycker det ser rätt bra ut i gamla hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.