Hej.
Jag fick en fråga från en bekant. Hen har problem med att det byggs upp mycket is under utedelen. Det är en Luft/Luft...

Hen har framfört frågan till leverantören/montörer och fått till svar:

"Ju mer is desto effektivare pump.
Var glad att det blir is under utedelen..."

Så vad säger ni: mer is, bättre pump. Sant eller falskt?
 
Redigerat:
Vad vill du veta? Så länge pumpen ger värme så fungerar den. Is blir det när det är minusgrader ute
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg
  • Laddar…
Rickard.
Ingen aning om det är sant men det känns logiskt, min nya Mitsubishi tillverkar nog dubbelt så mycket is som den gamla som den ersatte.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 5 till
  • Laddar…
S Järnspett skrev:
Vad vill du veta? Så länge pumpen ger värme så fungerar den. Is blir det när det är minusgrader ute
Jag vill ha synpunkter på det som står i inlägget. Huruvida den ger värme eller om en pump producerar kondensvatten eller ej var inte frågan...
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Så länge frågan inte är mer precis än ”Så vad säger ni?” är det väl inte helt juste att klaga på svaren man får.
 
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
Mycket is är ett tecken på att värmepumpen har producerat mycket värme men det beror ju också på hur fuktigt klimat det är där värmepumpen står. Står värmepumpen i Norrlands inland med -25 grader och nästan noll luftfuktighet blir det bara lite is. Står värmepumpen i mellan-Sverige med bara någon enstaka minusgrad och hög luftfuktighet kan det bli väldigt mycket is.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Så länge frågan inte är mer precis än ”Så vad säger ni?” är det väl inte helt juste att klaga på svaren man får.
Frågan står i rubriken. Med det kanske är bäst att förtydliga så det inte blir fler misstag...
 
Svaret på det har du fått från leverantören och sedan fick du i andra svaret en som höll med leverantören.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Svaret på det har du fått från leverantören och sedan fick du i andra svaret en som höll med leverantören.
Är intresserad av hur det faktiskt förhåller sig...

Att jämföra gammal pump mot ny pump kanske inte säger sanningen.

Att det produceras mer is då luftfuktigheten är hög med samtidiga minusgrader är ju självklart.

Det kan ha varit skillnad i storlek (W). En pump som förbrukar mer watt ger säkert proportionellt lika mycket mer kondensvatten.

Påverkar tex högre Cop eller Scop mängden kondens eller är det andra faktorer som styr, konstruktion eller dyl. Skiljer det sig mellan olika tillverkare?
 
A
L Lancen skrev:
Är intresserad av hur det faktiskt förhåller sig...

Att jämföra gammal pump mot ny pump kanske inte säger sanningen.

Att det produceras mer is då luftfuktigheten är hög med samtidiga minusgrader är ju självklart.

Det kan ha varit skillnad i storlek (W). En pump som förbrukar mer watt ger säkert proportionellt lika mycket mer kondensvatten.

Påverkar tex högre Cop eller Scop mängden kondens eller är det andra faktorer som styr, konstruktion eller dyl. Skiljer det sig mellan olika tillverkare?
Inget samband alls.
den tar en viss mängd energi ur luften och algoritmerna sköter resten, kan skilja mellan R410A och R32
men utöver detta inget samband
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Nu tänker jag lite här...

Om det blir mer is är behovet av avfrostning större. Det måste innebära att pumpen drar mer värme ur den kalla luften, den går ner lägre i temperatur och därmed avfuktar omgivande luften mer effektivt.

Så det borde faktiskt korrelera direkt med att pumpen är mer effektiv.

Så pumpen klarar att gå ner llägre i temp innan den avfrostar, då samlar den mer frost på sig innan avfrostning sker.

Känns logiskt
 
  • Gilla
Leif So och 6 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Nu tänker jag lite här...

Om det blir mer is är behovet av avfrostning större. Det måste innebära att pumpen drar mer värme ur den kalla luften, den går ner lägre i temperatur och därmed avfuktar omgivande luften mer effektivt.

Så det borde faktiskt korrelera direkt med att pumpen är mer effektiv.

Så pumpen klarar att gå ner llägre i temp innan den avfrostar, då samlar den mer frost på sig innan avfrostning sker.

Känns logiskt
Eller så är ytan på lammellpaketet större så det blir mer frost att smälta.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
D Dilato skrev:
Eller så är ytan på lammellpaketet större så det blir mer frost att smälta.
Aa, större pump, mer effekt, mer yta.. men rent krasst vill jag hålla med leverantören
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Även om mängden is skulle motsvara hur mycket värme som tagits från luften så betyder det inte att pumpen är mer effektiv. Det kan vara så att pumpen använt mer energi för att flytta denna mängd värme (lägre COP). Dock finns det säker flera andra faktorer som spelar in t.ex. luftflöde.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Nu tänker jag bara fritt men skulle inte en underdimensionerad pump kunna producera mer is om den går för hårt not vad den är optimerad för?!
 
  • Gilla
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.