A
Hej,
Är det ngn som har fixat ögonen med laser och linsbyte, av typen som Memira mfl utför? Är ni nöjda, trasslade det mm? Jag förstår ju att det är väldigt individuellt, en del måste ju göra återbesök för korrigering mm, men ändå. Har det blivit bra i slutändan, så är ju det huvudsaken.
 
Gjorde lasik (tror det heter det) hos Memira för ca 10 år sedan och är väldigt nöjd, sen e det klart, för mig var det inga problem som uppstod så jag vet inte hur det fungerar då, men från att va väldigt närsynt till att kunna se perfekt så var det ett underverk. Efter ca 3 år så tyckte jag att jag var irriterad i ögonen o kontaktade dem o de sa åt mig o komma in, o de kollade o gav mig ögondroppar för jag var lite torr så det var inget med själva operationen o göra men de gjorde det kostnadsfritt ändå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har också gjort en laseroperation och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare…

Nu börjar jag få åldersrelaterade synbekymmer och jag funderar på ett linsbyte nu.
 
  • Gilla
Tohan och 1 till
  • Laddar…
Gjorde Lasik 2009 och har varit sjukt nöjd.

Senaste tre åren har jag fått ha läsglasögon men det har ju inget med operationen att göra.
Hade en del problem med ljuskänslighet i vänster öga. Vilket inte är helt ovanligt när man haft brytningsfel

Jag gjorde det på Globen Eye clinic och det som var roligt där var att införsäljningen var 5 minuter. Och sen satt ögonläkaren i 15 minuter och pratar om risker och vad som kan hända.
Kändes riktigt seriöst och jag skulle främst springa om det är kliniker som lovar guld och gröna skogar.

Har flera vänner som gjort både Lasik och linsbyten. Ingen har haft några problem.
Det läkaren sa var väl i princip att om man sköter egenvården och tar alla droppar med mera som man ska efter operationen så är det i princip riskfritt.
Det som kan hända är att vid lasik och de övriga laseringreppen är främst att korrigeringen inte blir helt perfekt beroende på att alla ögon är olika.

Men som sagt. Seriösa kliniker är nog säkra kort.

Och som med hantvcerkare. Billigast är inte bäst.

(Och som Mattiaz säger. Enda jag ångrar är att jag inte hade råd göra det tidigare)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gjorde en RELEX SMILE operation på proforma. Lite astigmatism och lätt närsynthet kvar på ena ögat men körkortsyn. Hade jag gjort det idag hade det blivit ICL.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Har också gjort LASIK för 11 års sedan, blev då ej rekommenderad Memira då vissa i min omgivning fått problem. Tog istället en mindre klinik och hade inga problem.

Nu vet jag flera personer som nyligen gjort linsbyte, ca hälften hos Memira och resten på andra kliniker, det blir då tydligt att Memira verkar ha en egen approach, då de flesta operationerna där gjorts av konsultläkare, många med utländsk bakgrund och troligtvis utbildning. Vid en Memira operation tappade de den nya linsen i ögat, och fick leta efter den obskyrt länge. Faktiskt oklart om de hittade den, då läkaren bara pratade polska. Dock blev den operationen gratis…så vill du ha möjlighet till ”a free ride ” så är nog Memira ett tips
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Har också gjort LASIK för 11 års sedan, blev då ej rekommenderad Memira då vissa i min omgivning fått problem. Tog istället en mindre klinik och hade inga problem.

Nu vet jag flera personer som nyligen gjort linsbyte, ca hälften hos Memira och resten på andra kliniker, det blir då tydligt att Memira verkar ha en egen approach, då de flesta operationerna där gjorts av konsultläkare, många med utländsk bakgrund och troligtvis utbildning. Vid en Memira operation tappade de den nya linsen i ögat, och fick leta efter den obskyrt länge. Faktiskt oklart om de hittade den, då läkaren bara pratade polska. Dock blev den operationen gratis…så vill du ha möjlighet till ”a free ride ” så är nog Memira ett tips
Gjorde hos memira 15år sedan.. Inga problem alls...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Tål att tänkas på detta. Jag behöver verkligen bli övertygad innan man ger sig på ögonen. Ni verkar nöjda, det är nog snarare jag som är allmänt nojig.
 
mowatom skrev:
Hej,
Är det ngn som har fixat ögonen med laser och linsbyte, av typen som Memira mfl utför? Är ni nöjda, trasslade det mm? Jag förstår ju att det är väldigt individuellt, en del måste ju göra återbesök för korrigering mm, men ändå. Har det blivit bra i slutändan, så är ju det huvudsaken.
Gjorde linsbyte hos Memira för dryga tre år sedan och är mer än nöjd. Jag valde multifokal lins vilket ska ger bra syn över hela fältet och det fungerar som utlovat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lindsmik skrev:
Gjorde linsbyte hos Memira för dryga tre år sedan och är mer än nöjd. Jag valde multifokal lins vilket ska ger bra syn över hela fältet och det fungerar som utlovat.
Ja, det är det som jag borde göra också. Skulle vara underbart att få tillbaks samma syn man hade innan 40!
 
Gjort laseroperation för länge sedan med resultat att jag fått massor med problem, oregelbundet synfel som inte går att korrigera med glasögon, kraftiga haloeffekter, väldigt torra ögon etc. Har haft kontakt med andra som opererat sig senare och fått liknande problem. Jag tvivlar inte på att de flesta blir nöjda, men det är definitivt inte riskfritt.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Sambon som är optometrist brukar säga att det är dumt opera ögonen för sent om syftet är att bli av med glasögon, pga att ålderssynthet börjar komma runt 40 och då kommer man behöva glasögon ändå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T Tohan skrev:
Gjorde hos memira 15år sedan.. Inga problem alls...
Glömde säga att hade brytningsfel 7grader... Bara glasögon med dubbelslippad.. Kostade 7600kr så laser gjorde bra jobb
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gjorde ICL 2012 och är mycket nöjd. Nu börjar det tyvärr vara dags för läsglasögon, men det är ju inte operationens fel.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon som är optometrist brukar säga att det är dumt opera ögonen för sent om syftet är att bli av med glasögon, pga att ålderssynthet börjar komma runt 40 och då kommer man behöva glasögon ändå.
Ja, fast jag menar med linsbyte. Då är det väl en annan sak? Annars får hon gärna informera mera(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.