Hej,

Skall använda dessa träbalkar i demension 20x15 cm som mellanvägg 160cm hög i en lösdrift (har 20 st). Först plintar i mark, sedan första balken och stapla dom på varandra. Men hur skulle ni gjort för att fästa dom i varandra? Pluggat? Hålplatta i kanterna?
 
  • Byggarbetsplats med grundskruvar, grusig mark, betongvägg och trästolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Staplad trävirke, grova plankor, skugga, solig dag, gräs och grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Vad menar du med lösdrift, skarva allt löpande eller?
Och hur många ska du stapla på varandra, dvs hur hög är mellanväggen?
 
Jag skulle borrat och fäst dem till varandra med dymlingar som en vanlig timmerstomme.
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
C
Mats-S Mats-S skrev:
Vad menar du med lösdrift, skarva allt löpande eller?
He he, lösdrift = uterum för hästar.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag hade ställt en utav dem på vardera sida där du tänkt bygga väggen och fäst en u-profil i metall och sedan bara skjutit i plankor (lite rimligare dimension) som ett skiftesverk. Det är väldigt fördelaktigt enkelt att byta ut eventuell röta om några år, såga ett snitt mitt på och tryck ut och övriga faller ner. Sen fyller man bara på uppifrån.

Det här går säkert att göra med dina block också, men jag tycker bara det känns onödigt grovt.
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
P pederwa skrev:
Hej,

Skall använda dessa träbalkar i demension 20x15 cm som mellanvägg 160cm hög i en lösdrift (har 20 st). Först plintar i mark, sedan första balken och stapla dom på varandra. Men hur skulle ni gjort för att fästa dom i varandra? Pluggat? Hålplatta i kanterna?
Genomgående hål med gängstavar som klämmer ihop dom, likt en stockmatta.
 
  • Gilla
pederwa
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Jag hade ställt en utav dem på vardera sida där du tänkt bygga väggen och fäst en u-profil i metall och sedan bara skjutit i plankor (lite rimligare dimension) som ett skiftesverk. Det är väldigt fördelaktigt enkelt att byta ut eventuell röta om några år, såga ett snitt mitt på och tryck ut och övriga faller ner. Sen fyller man bara på uppifrån.

Det här går säkert att göra med dina block också, men jag tycker bara det känns onödigt grovt.
Jag skulle om jag valde @Tsdoesds förslag med plank mellan U- profiler dessutom lägga en sån metalprofil på uppsidan av virket för att minska gnaget och öka livslängden.
 
  • Gilla
pederwa och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle om jag valde @Tsdoesds förslag med plank mellan U- profiler dessutom lägga en sån metalprofil på uppsidan av virket för att minska gnaget och öka livslängden.
Det blir ett metallbleck på kanterna
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.